Charge & Drive spørsmål og svar

Har du spørsmål vedrørende lading, ladebrikken din eller fakturaen fra Fortum, så kan du kontakte vår kundeservice på telefon 06910 eller på e-post chargedrive.no@fortum.com. Har du tekniske utfordringer mens du står på laderen kan du kontakte vår døgnåpne tekniske kundeservice på telefon 22 55 54 24.
Det står at laderen kan gi 22kW, men jeg får mindre effekt. Hva kommer det av?
Vi har ladepunkter med forskjellige ladefart og som gir forskjellig effekt. Alle våre ladere skal være merket med hvor mye effekt de kan gi (3,6 kW, 7,4 kW, 22 kW osv). Det betyr derimot ikke at det er den effekten som du får til enhver tid. Det er mange faktorer som styrer hvor mye effekt du får; hvor mye batteri du har fra før, temperatur, biltype etc.
Generelt sett så er det alltid bilen som bestemmer hvor mye effekt den tar ut. Du kan lese mer om hva slags effekt de forskjellige biltypene kan ta ut av de forskjellige ladetypene her. I tillegg kan du også lese mer om andre faktorer som styrer hvor mye effekt du får her.
Finnes det noe sted der jeg kan se fremtidige ladesteder?
Av flere grunner så går vi ikke ut med fremtidige ladelokasjoner før alt er klart. Noen ladeprosjekter blir ikke fullført på grunn av tekniske begrensninger på lokasjonen eller lignende. Alle ladere kommer opp i kartløsningen vår map.chargedrive.com når alt er klart. De publiseres også på vår facebook side.
Hva koster det å lade ved Fortums ladestasjoner?
Du finner oversikt over våre priser her
Hva slags lader skal jeg velge?
Chademo eller Combo? AC eller DC lading?
For nye elbilister er det mange nye begreper å forholde seg til. De forskjellige elbilene bruker forskjellig ladeteknologi, du trenger heldigvis bare å lære deg hva som gjelder for din egen elbil. Det sikreste er å snakke med din bilselger om hva slags ladeteknologi du skal bruke for å få den effekten du ønsker, både når det gjelder normallading og hurtiglading.
Hvor mye effekt du får ut av en ladestasjon vil variere basert på hvor mye elbilen din kan ta i mot via den aktuelle ladetypen, ikke nødvendigvis hva stolpen er satt opp for å kunne gi. Det er alltid elbilen som bestemmer hvor mye effekt/strøm den kan hente ut. Du kan lese mer om hvor mye effekt de forskjellige bilene kan ta ut av de forskjellige ladestasjonene her. Du kan lese mer om hurtiglading her.
Hvor har Fortum ladere?
Du kan se lokasjon og status på alle våre ladere på map.chargedrive.com
Hvordan hurtiglader jeg min eGolf/eUP
Vi har fått endel henvendelser fra nye kunder med disse biltypene som klager på at de har fått lav effekt ved enkelte hurtigladere (trippelladere med både 43kW AC og DC lading). Mange av disse har ladet på AC i stedet for å bruke CCS/Combo.
En eGolf/eUp kan kun hurtiglade via DC lading gjennom CCS/Combo uttaket. Man må fjerne det nederste dekselet på bilen (under AC uttaket) og plugge inn CCS/Combo kabelen for å få hurtigladet VW eGolf eller eUp.
Hvordan kan jeg lade ved Fortums ladestasjoner i Sverige eller Finland?

Du kan bruke Fortums Charge & Drive ladebrikke i både Sverige og Finland, eller du kan sende SMS til 2430 (samme nummer som i Norge)

Hvordan melder jeg inn feil på en ladestasjon?

Hvis du opplever problemer med laderen mens du lader, eller du ikke får ladet, så kan du ringe oss på telefon 22555424. Denne tjenesten er døgnåpen.

Hvorfor får jeg ikke ladet med SMS?

Det kan være flere grunner til at lading feiler med SMS, men ofte så viser det seg at mobilnummeret ikke er åpent for mobiltjenester. Dette gjelder blant annet enkelte bedriftsabonnement.
Ta kontakt med din mobiloperatør om du mistenker at dette er grunnen. Du kan også kontakte oss på telefon 06910 så hjelper vi deg. For enklere lading bestill ladebrikke fra Fortum. Du kan bestille ladebrikke fra Fortum kostnadsfritt her.    

Hvorfor får jeg ikke logget inn på min side

Min side for våre elbilkunder er ikke klar enda. Ønsker du status på din ladebrikke, vennligst ta kontakt med oss på 06910 eller mail chargedrive.no@fortum.com

Hvorfor får jeg ikke mer effekt ut av laderen med min CHAdeMO Adaptor til Tesla?
Vi har testet Teslas adaptor på flere forskjellige hurtigladere og vi har opplevd variasjoner i ladefarten. Vi har ladere fra flere forskjellige leverandører, og leverandørene av hurtigladere har i samarbeid med Tesla definert hvor fort ladingen skal gå. Du vil derfor oppleve noe variasjon.
Jeg har en ladebrikke, men jeg får ikke ladet, hva kan være galt?

Det kan være flere grunner til at du ikke får ladet. Test gjerne ladebrikken på en annen ladestasjon for å utelukke at det ikke er problemer med laderen. Brikken kan være sperret dersom regningen ikke er betalt, men det kan også være andre grunner til at den ikke virker.

Ta kontakt med oss på 06910 så hjelper vi deg å finne ut av det.

Jeg har mottatt en brikke fra elbilforeningen. Kan jeg bruke den ved Fortums ladere?
Ja, det kan du, Fortum er en av ladeoperatørene som er med i ordningen. Du må registrere brikken din hos oss for at den skal bli aktiv. Registrer ladebrikken her.

Du kan fortsatt benytte deg av Fortums ladebrikke dersom du ønsker det, og vi gjør oppmerksom på at Elbilforeningens brikke kun vil fungere ved Fortums ladere i Norge.

Ønsker du å lade ved en våre ladere i Finland eller Sverige må du benytte deg av en brikke fra Fortum. Dersom du allerede har en ladebrikke fra Fortum, men ønsker å registrere brikken fra Elbilforeningen også, så ber vi deg kontakte kundeservice på telefon 06910 eller e-post chargedrive.no@fortum.com
Kan jeg lade i utlandet med ladebrikke fra Fortum?
De fleste ladebrikker fra Fortum skal fungere i Finland og Sverige, men med enkelte unntak. Brikken fra elbilforeningen vil for eksempel kun fungere i Norge. Kontakt oss gjerne på telefon 06910, så kan vi sjekke om din brikke er aktiv for bruk i Norden.
Koster det noe å ha ladebrikke fra Fortum?
Det er ingen kostnad knyttet til selve ladebrikken. Du vil bli fakturert for forbruk.
Må jeg betale for lading selv om bilen er fulladet?

Ja, det må du. Så lenge du opptar en av våre ladere, betaler du for den tiden du står parkert, uavhengig om bilen lader eller ikke.


Er du fornøyd med våre ladetjenester?
Eller er det noe du synes vi kan gjøre bedre?

Del gjerne din mening med oss ved å svare på vår korte kundeundersøkelse.

Del :