Strømabonnement

Faktura og forbruk

Betalingsmottaker på faktura

Er du ny kunde som ønsker å opprette avtalegiro og eFaktura?

Søk opp betalingsmottaker Fortum Markets AS i din nettbank, og opprett eFaktura og Avtalegiro på vanlig måte. KID for tegning av
avtalegiro, og efakturareferanse finner du på fakturaens første side.


Hva er Fortums kontonummer? Hvordan betale strømregningen fra utlandet?
Fortums kontonummer for betaling av strømregningen er 6005.05.77476. 

Dersom du skal betale regningen fra utlandet trenger du følgende informasjon:

IBAN: NO7660050577476 

BIC (Swift): NDEANOKK

Hvordan får jeg eFaktura uten fakturagebyr?
eFaktura og avtalegiro må opprettes i din nettbank. eFaktura og avtalegiro er avtaler mellom deg som kunde og din bank.
Fortum får melding om at en eventuell avtale er aktiv via et system som heter Nets (tidligere Bankenes BetalingsSentral).

For å bestille eFaktura, trenger du eFaktura-referanse, som står på fakturaens forside. eFaktura-referanse er det samme som de første syv sifrene i fakturaens KID-nr.

For å bestille avtalegiro, trenger du KID-nr, det finner en også på fakturaens forside. Det enkleste for deg som kunde, er å kombinere både eFaktura og avtalegiro. Faktura blir da sendt til din nettbank, og trukket automatisk på forfallsdato.

Logg deg på Min Side her
Hvordan kan jeg betale fakturaen når jeg ikke har den tilgjengelig?
Har du ikke tilgang til faktura og den forfaller til betaling? Fortvil ikke. Logg deg inn på Min side og finn
din betalingsinformasjon der.

Du kan også ringe oss på 06910 eller sende en e-post på kundeservice@fortum.com
Hvordan utsette eller dele opp betaling av en faktura?
Har du behov for å dele opp regningen din kan du enkelt gjøre dette på Min Side.Når du har logget deg inn 

på Min Side finner du en oversikt over regninger til forfall (under Faktura) og herfra kan du dele opp den aktuelle faktura. 

Du kan også ringe oss på telefon 06910 for å få hjelp med å utsette betaling av en faktura. 
For betalingsutsettelse eller deling av faktura påløper utsettelsesrente på 4,9 % p.a. og et gebyr på kr 79. 

Dersom du har strømavtalen Fortum Enkel er tjenesten rente- og gebyrfri.

Relatert informasjon:
Logg inn på Min Side med kundenummer og målernummer.
Spørsmål og svar om Min Side.


Kan jeg få strømregningen hver måned istedenfor annenhver?

Ja. Kontakt Fortum kundeservice her så hjelper vi deg!



Flytting

Hvordan finner jeg aktuell målerstand?
Målerstanden finner du på din strømmåler.De fleste strømmålere er montert inne i boligen. For leiligheter finnes måleren ofte i sikringsskap i trappehus eller kjeller. Måleren kan også være montert utendørs.
Hvordan finner jeg min målepunktID?
Hver eneste strømmåler i Norge har fått tildelt en unik ID som kalles målepunktID. Den er på 18 siffer, men de 10 første er like for alle målere i Norge. De 10 første sifferne er 7070575000. Noen nettselskaper oppgir alle 18 siffer som målepunktID, andre oppgir kun de 8 siste.

Finner du ikke din målerpunktID, er du velkommen til å kontakte oss slik at vi kan hjelpe deg. Vi har mulighet for å søke opp målepunkt id via målernummer, så husk alltid å ha klart dette når du ringer oss.

Du finner din målepunktID på siste faktura fra ditt lokale nettselskap.


Jeg har ny bolig/hytte. Hvordan bestiller jeg strøm?

Det enkleste er å fylle ut vårt flytteskjema for bestilling av strøm til bolig eller fritidsbolig. Du trenger målepunktID og aktuell målerstand for å bestille strøm til ny bolig/hytte.

Dersom du lurer på noe er du selvfølgelig velkommen å kontakte Fortum kundeservice!

Last ned flytteskjema


Jeg skal flytte. Hva trenger jeg å gjøre?
Fyll ut vårt flytteskjema for strøm! Vi hjelper deg gjerne med bestilling av abonnement hos det lokale nettselskapet, samt oppsigelse av ditt tidligere abonnement hvis du ønsker dette.
Når du flytter er du selv ansvarlig for å bestille strøm og nettleie til din nye bolig. Det er også ditt ansvar at kundeforholdet i din gamle bolig blir sagt opp. I forbindelse med bestilling og/eller oppsigelse trenger du å ha målepunktID og aktuell målerstand tilgjengelig.

Dersom du lurer på noe er du selvfølgelig velkommen å kontakte oss!


Relatert informasjon:

Last ned PDF av flytteskjema her 
Link til flytteskjema (webskjema - kan brukes ved flytting til/fra adresser i Norge. 

Min side

Hvor mye koster det å ringe Fortum?

Nedenfor ser du hvor mye det koster å kontakte Fortum på telefon 06910. Vi gjør oppmerksom på at prisene kan variere ut i fra hvilket telefonabonnement du har hos de enkelte operatørene.

Hvordan logger jeg meg på Min side?
Du logger deg på med den e-postadresse du har angitt til oss og det passord du har registrert. 

Første gang identifiserer du deg med kundenummer og målernummer, samtidig som du registrerer din e-postadresse. Et midlertidig passord blir sendt til e-postadressen du har oppgitt. Deretter logger du inn med e-postadressen og passordet du fått tilsendt, og endrer til selvvalgt passord som du ønsker å bruke fremover. 

For deg som skal registrere samme e-postadresse på flere kundenummer, må du merke deg at passordene må være forskjellige. Dette er av sikkerhetsmessige årsaker og for at vi skal kunne identifisere rett kunde. 

Noen tips:
  1. Velg en e-postadresse du har tilgang til. 
  2. Passordet du ønsker å bruke må være mellom 6-20 tegn og må inneholde både tall og bokstaver. 
  3. Kundenummer og målernummer finner du enklest på siste faktura fra Fortum. 
  4. Dersom du har glemt passord trykker du på knappen «glemt passord» på innloggingssiden. Du får tilsendt nytt passord på e-post eller sms og legger deretter inn selvvalgt passord som du ønsker å benytte fast. 
Dersom du ikke har tilgang til en faktura eller dersom du er ny kunde, er du selvfølgelig velkommen å kontakte oss

Hvordan og hvor registrerer jeg måleravlesningen?
Du registrerer måleavlesningen ved å logge deg inn på Min side med epostadresse og selvvalgt passord. Har du problemer med å logge deg inn på Min side, så ta gjerne kontakt med kundeservice på telefon 06910, eller via epost kundeservice@fortum.com.
Jeg har fått midlertidig passord tilsendt på e-post, men det virker ikke. Gjør jeg noe feil?
Dersom du har fått tilsendt flere e-postmeldinger med midlertidig passord, skal du bruke passordet fra den sist tilsendte e-posten. Sjekk at du staver passordet rett, da det er skille mellom store og små bokstaver.
Dersom dette allikevel ikke fungerer, forsøk en gang til. I løpet av ett minutt vil du få tilsendt nytt midlertidig passord, før du klikker deg videre eller prøver på nytt enda en gang.
Jeg prøver å endre min adresse uten å lykkes. Er noe galt?
Du kan ikke endre din adresse fra Min side. Dersom du har flyttet, bruk vårt flytteskjema. 

Dersom du ønsker å endre fakturaadresse, er det enklest å kontakte Fortum kundeservice og opplyse oss om hvilken adresse du
ønsker å få fakturaene sendt til.

Relatert informasjon:

Jeg skal flytte, hva trenger jeg å gjøre?
Kontakt kundeservice

Kan jeg logge meg inn på Min side med smarttelefon eller nettbrett?
Ja, det er fullt mulig å logge seg inn på min side med smarttelefon eller nettbrett, men sidene er ikke tilpasset for disse formatene. Vi jobber med å utvikle Min side for en bedre kundeopplevelse.

Logg deg på min side her

 

Måleravlesning

Hvordan leser jeg av måleren?

Du leser av målerstand fra telleverket på måleren. Du trenger ikke å ta med desimaler. For mer informasjon, kontakt ditt lokale nettselskap.


Relatert informasjon:

Oversikt over nettselskap.



Hvordan og hvor registrerer jeg måleravlesningen?

Du registrerer måleavlesningen ved å logge deg inn på Min side med epostadresse og selvvalgt passord.Har du problemer med å logge deg inn på Min side, så ta gjerne kontakt med kundeservice på telefon 06910 eller via epost kundeservice@fortum.com.

Hvorfor er mitt forbruk beregnet selv om jeg har lest av måleren
Fortum Markets mottar avlesning fra netteiere ved deres faktureringstidspunkt. Det kan være at strømselskapet fakturerer oftere enn netteier, da beregnes en målerstand basert på forventet forbruk.
Dersom beregningen er for høy eller lav blir strømforbruket justert på første faktura, etter at vi har mottatt riktig avlesning fra din netteier.

Hvis du ønsker å se hvor stor neste strømregning vil bli, kan du lage en prøveavregning på Min side her.
Jeg får feilmelding når jeg skal registrere min avlesning. Hva skal jeg gjøre?
Kontroller at du bruker riktig kundenummer og målernummer. Det fremgår av siste faktura fra Fortum.

Dersom du prøver å angi en målerstand som er lavere en tidigere angitt, eller dersom forskjellen fra forrige avlesning er uregelmessig stor, ber vi deg å kontakte kundeservice.
Når skal jeg lese av måleren?

Det er ditt lokale nettselskap som angir ønskede avlesningsdatoer. Men det viktigste er at du leser av måleren regelmessig.

Dersom du får din strømregning hver måned og er opptatt av at hver faktura skal tilsvare ditt faktiske forbruk, bør du registrere avlesning den første i hver måned. Leser du ikke av måleren over lang tid, risikerer du enten å betale for mye eller få en tileggsregning ved et senere tidspunkt. Du unngår dette ved å lese av måleren regelmessig.


Relatert informasjon:
Lokale nettselskap

Strømavtaler

Har dere fastprisavtaler eller pristak?
Vi tilbyr kun strømavtaler som er basert på spotpris. Spotprisavtaler er strømavtaler der prisen alltid følger den Nordiske kraftbørsen Nordpool spot. Du betaler markedspris for strømmen pluss et påslag og/eller et fastbeløp.
Med en Fastprisavtale betaler du en høyere pris store deler av året, for å sikre deg en litt lavere pris i vintermånedene.
Strømavtaler med pristak kan sikre deg i tilfelle der prisen er høy, men hvis prisene holder seg lave så betaler du for å sikre deg mot noe som ikke skjer.

Vi tilbyr heller ikke strømavtaler av typen Standard Variabelpris, fordi slike avtaler har vist seg å være lite gunstige for deg som kunde.

Se alle våre strømavtaler eller bruk vår avtalevelger for å finne en ny strømavtale til din bolig.

Hva er aktuell strømpris og hvor kan jeg se faktiske priser?

Alle våre strømavtaler er spotprisavtaler, der prisen alltid følger den nordiske kraftbørsen Nordpool Spot. Du kan se alle våre strømpriser via vår avtalevelger. Her ser du hva den faktiske prisen din blir, både dagens, historiske og forventede strømpriser.

Hvilken strømavtale passer meg best?

Lurer du på strømavtale du skal bestille? Da kan du bruke vår avtalevelger for strøm for å finne den avtalen som passer deg best, enten du er opptatt av betalingsfleksibilitet eller prisgaranti.

Hvordan blir jeg strømkunde hos Fortum?
Du finner mer informasjon om våre produkter og priser i vår produktoversikt. Vi har et enkelt bestillingsskjema og tar oss av alt det praktiske arbeidet i forbindelse med leverandørbyttet. Til bestillingsskjema
Hvordan finner jeg aktuell målerstand?
Målerstanden finner du på din strømmåler.De fleste strømmålere er montert inne i boligen. For leiligheter finnes måleren ofte i sikringsskap i trappehus eller kjeller. Måleren kan også være montert utendørs.
Hvordan finner jeg min målepunktID?
Hver eneste strømmåler i Norge har fått tildelt en unik ID som kalles målepunktID. Den er på 18 siffer, men de 10 første er like for alle målere i Norge. De 10 første sifferne er 7070575000. Noen nettselskaper oppgir alle 18 siffer som målepunktID, andre oppgir kun de 8 siste.

Finner du ikke din målerpunktID, er du velkommen til å kontakte oss slik at vi kan hjelpe deg. Vi har mulighet for å søke opp målepunkt id, via målernummer, så husk alltid å ha klart dette når du ringer oss.

Du finner din målepunktID på siste faktura fra ditt lokale nettselskap.


Hvordan kan jeg få en lavere strømregning?

Det finnes mange måter å redusere ditt strømforbruk på. En av de første tingene du burde gjøre er å se på forbruket ditt og vurdere om det er mulig å gjøre noen tiltak for å redusere det. Les mer om hvordan du kan spare strøm på enkel måte via våre strømsparetips.

Vi anbefaler også at du ser litt på strømavtalen din. Avhengig av størrelse på din bolig og ditt forbruk er det mulig at det er andre avtaler enn den du har i dag som passer for deg. Du kan enkelt velge mellom våre avtaler via vår avtalevelger.

Hvorfor er nettselskapet solgt?

I 2013 gjennomførte Fortum en omfattende strategisk vurdering av virksomheten og valget falt på å søke etter nye eiere til nettvirksomheten. Bakgrunnen for dette er et ønske om økt satsning på våre kjernevirksomheter innen produksjon og salg av energi. I tillegg har norske myndigheter kommet med signaler om at de ønsker et tydeligere skille mellom strømleverandører og nettselskap. Dette vil medføre at du i fremtiden vil henvende deg til din strømleverandør angående din strømleveranse. Nettselskapene vil få en mer tilbaketrukken posisjon, på linje med hva vi ser i for eksempel mobilmarkedet.

Ved å overdra nettvirksomheten til annen eier, kan vi fokusere videre på å være en selvstendig, trygg og fremtidsrettet strømleverandør i det norske markedet.

Fortums visjon er å skape energi som gjør livet bedre i dag og for kommende generasjoner. Vi ønsker å møte de ulike behovene fra kundene våre, gjennom å produsere, og selge strøm, og gjennom å tilby spesialisttjenester innenfor disse områdene som f.eks. ladeinfrastruktur for elbiler .

Hvorfor trenger dere målepunktID og aktuell målerstand?
For å forsikre oss om at vi sender faktura til riktig person, må vi være sikre på hvilken strømmåler som hører til din bolig, derfor trenger vi din målers unike målepunktID. Når du tegner en ny avtale hos oss, må vi ha aktuell målerstand, en fersk måleravlesning, ved avtalestart for å sikre at første faktura blir riktig. Hver eneste strømmåler i hele Norge har fått tildelt en unik ID som kalles målepunktID. Du finner din målepunktID på siste faktura fra ditt lokale nettselskap. Dersom du ikke finner ditt målepunktID, kontakt oss slik at vi kan hjelpe deg
Jeg ønsker å bestille kaffekapsler
Ønsker du å bestille flere kapsler til M2 kapselmaskin, kan du enkelt gjøre dette via Löfbergslila webshop.
Del :