Fortums elbilkunder kjører til månen hver uke

To tusen daglige ladinger hos Fortum Charge & Drive bidrar til at det spares 1 700 000 liter bensin og diesel i året!

Fortum Charge & Drives 40 000 kunder har tilgang til 900 ladestasjoner i Norge, Sverige, Finland og Island. Disse elbilistene lader to tusen ganger hver dag, og med strømmen de lader opp hos Fortum kjører de til sammen 2 millioner kilometer i måneden. Det utgjør ukentlig mer enn avstanden mellom Jorden og Månen!

Hadde disse reisene blitt gjort med bensin- eller dieseldrevne biler hadde det krevd omtrent 1 700 000 liter drivstoff i året.

– Ladbare biler utgjør en tredjedel av nybilsalget i Norge, og regjeringen har som mål at alle nye biler som selges etter 2025 skal være utslippsfrie. Hvordan elbiler forbedrer klimaet ser vi blant annet på mengden bensin og diesel de erstatter, og derfor har vi undersøkt hvor mye drivstoff våre ladestasjoner erstatter, sier leder Jan Haugen Ihle i Fortum Charge & Drive.

Om Fortum Charge & Drive

Fortum Charge & Drive er pionerer innen ladeløsninger for elbil og er virksomme i Norge, Island, Sverige og Finland. Langs norske veier har Fortum omtrent 650 mellomraske- og hurtigladere. Skytjenesten Charge & Drive benyttes allerede av et 50-talls samarbeidspartnere i Norden, og 40 000 kunder. Hittil har selskap som Nissan, Renault, BMW, Volkswagen, McDonalds, ST1 Smart Fuel / Shell, KIWI, Shell/7-Eleven, Coop Øst, IKEA, Thon/Timepark, ONEPARK og Q-Park valgt å samarbeide med Fortum Charge & Drive.

Med skytjenesten Charge & Drive tilbys hurtiglading av elbiler med en enkel betalingsfunksjon via sms, rfid-brikke eller webapp. Dessuten gir tjenesten mulighet for fjernovervåking og drift av ladestasjonene for økt tilgjengelighet. Tjenesten gir også elbillister informasjon om hvor de ledige laderne finnes, og tilgang til en døgnåpen kundesupport dersom kunden ønsker personlig kontakt.

Kontakt

Leder Jan Haugen Ihle i Fortum Charge & Drive: tlf 90 74 52 15, epost jan.haugen@fortum.com

Kommunikasjonsansvarlig Stian Mathisen i Fortum: tlf 93 24 98 62, epost stian.mathisen@fortum.com

Bilder til fri bruk av Fortums ladestasjoner finnes på Fortums Flickr-side.