Nå kan elbilister enkelt kjøre Oslo-Kristiansand

Fortums nye ladestasjoner for elbil på YX Brokelandsheia fullfører ladekorridoren langs E18 mellom Kristiansand og Oslo.

Ladestasjonene støttes av Enova

Fortums utbygging av ladestasjoner langs E18 mellom Oslo og Kristiansand er støttet med midler fra Enova. I samarbeid med Enova bygger Fortum dessuten ladestasjoner for elbiler minst hver femte mil mellom Oslo-Trondheim, Kristiansand-Stavanger, Oslo-Bergen, Stavanger-Bergen og Mosjøen-Bodø.

Morten Presthagen, YX Brokelandsheia

Kontakt

Leder Jan Haugen Ihle i Fortum Charge & Drive: tlf 90 74 52 15, epost jan.haugen@fortum.com

Kommunikasjonsansvarlig Stian Mathisen i Fortum: tlf 93 24 98 62, epost stian.mathisen@fortum.com

Daglig leder Morten Presthagen YX Brokelandsheia: tlf 95 25 55 14, epost morten@totalib.no

Bilder av Fortums ladestasjoner til fri bruk finnes på Fortums Flickr-side.

Om Fortum Charge & Drive

Med Charge & Drive er Fortum pionerer innen ladeløsninger for elbil. Fortum Charge & Drive er virksomme i Norge, Island, Sverige og Finland. Per tredje kvartal 2016 består nettverket i Norge av over 600 ladestasjoner. Skytjenesten Charge & Drive benyttes allerede av et 50-talls samarbeidspartnere i Norden, og over 30 000 kunder. Hittil har selskap som Nissan, Renault, BMW, Volkswagen, McDonalds, ST1 Smart Fuel / Shell, KIWI, Shell/7-Eleven og Coop Øst valgt å samarbeide med Fortum Charge & Drive.

Med over 120 000 ladbare biler på veiene, er ladestasjoner for elbiler blitt svært ettertraktet. Når YX Brokelandsheia nå tilbyr sine kunder hurtiglading av elbil i samarbeid med Fortum Charge & Drive, blir det mulig for elbilister å kjøre strekningen Oslo-Kristiansand uten rekkeviddeangst.

Fortum tilbyr nå hurtiglading for alle typer moderne elbiler minst hver femte mil mellom de to byene, med til sammen over 40 ladestasjoner på strekningen.

– Vi er fornøyde med å ha fullført utbyggingen av ladestasjoner mellom Oslo og Kristiansand. Nå kan alle elbilister legge ut på langtur på denne strekningen uten bekymringer, sier leder Jan Haugen Ihle i Fortum Charge & Drive.

Viktig for bensinstasjonenes framtidige drift

Ladetilbudet ved YX Brokelandsheia består av tre hurtigladestasjoner og to uttak for mellomrask lading. For Morten Presthagen som driver YX Brokelandsheia, er de nye ladestasjonene viktige for å sikre seg kunder i fremtiden.

– Vi ønsker å tilpasse oss det grønne skiftet og legge til rette for miljøvennlige kjøretøy på stasjonen ved å være en komplett fremtidsrettet energistasjon for alle typer kjøretøy. Dette vil føre flere kunder til stasjonen, og det er selvsagt viktig for driften vår i fremtiden, sier Presthagen.

Dette er Fortums ladestasjoner langs E18, som utgjør den nye ladekorridoren mellom Oslo og Kristiansand:

1. Brambanisvei, Sandvika
  2. Kiwi Billingstad
  3. McDonalds Asker
  4. McDonalds Liertoppen
  5. Buskerud Bilsenter (Lier)
  6. Shell Grelland (Holmestrand)
  7. Flykafeen, Barkåker
  8. Sandefjord Motorhotell, Fokserødveien
  9. Fritzøe Brygge, Larvik
  10. Kiwi Heistad
  11. Lasses Bilsenter, Statthelle
  12. YX Brokelandsheia
  13. Grisen Storsenter, Tvedestrand
  14. Kiwi Stoa Øst, Froland
  15. Kiwi Nedenes
  16. McDonalds Grimstad
  17. YX Lillesand
  18. McDonalds Sørlandsparken, Kristiansand
  19. Kiwi Sørlandsparken, Kristiansand
  20. Kiwi Lund Kristiansand

I tillegg har Fortum ladestasjoner ved flere lokasjoner i Oslo. Alle Fortums ladesteder er tilgjengelige i dette ladekartet.