Snart får mange trøgstinger ny strømregning

Fra neste år kommer strømregningen for Fortums kunder i Trøgstad til å komme direkte fra Fortum, i stedet for Trøgstad Elverk AS.

Trøgstingene som får en samlet strømregning for nettleie og strømforbruk fra Trøgstad Elverk AS kommer fra februar til å få strømregningen fra Fortum i stedet.

I flere år har Trøgstad Elverk AS inkludert kostnaden for strømforbruk på nettleieregningen de sender til Fortums kunder i Trøgstad.

– Det finnes to strømregninger: En for nettleie og en for strømforbruk. Nettleien er det Trøgstad Elverk AS som tar betalt for, ettersom de eier og vedlikeholder strømnettet. Fram til nå har Trøgstad Elverk AS dessuten fakturert for strømforbruket på vegne av Fortum, sier kommunikasjonsansvarlig Stian Mathisen i Fortum.

Dette vil ikke føre til store endringer for strømkundene

Kommunikasjonsansvarlig Stian Mathisen i Fortum

Fortsatt nettleie og strømforbruk på samme strømregning

Det betyr at mange av Trøgstad Elverk AS’ kunder har kjøpt strøm fra Fortum med Trøgstad Elverk AS som et fakturerende mellomledd. Dette kommer nå til å endre seg. Fra og med februar kommer strømregningen til å komme direkte fra Fortum i stedet for Trøgstad Elverk AS.

– Dette vil ikke føre til store endringer for strømkundene. Vi har gjort en endring i en av strømavtalene, som gjør at man med et gjennomsnittlig forbruk vil betale omtrent 100 kroner mindre i året. Man vil fortsatt få nettleie og strømforbruk på den samme fakturaen, sier Mathisen.

Fortum er Nordens største strømleverandør

Fortum er Nordens største strømleverandør med 1,3 millioner kunder i Norge, Sverige og Finland. I tillegg til salg av strøm består virksomheten i Norge av Fortum Charge & Drive som er et omfattende nettverk av ladestasjoner for elbiler. Det jobber 50 ansatte på Fortums kontor på Grålum i Sarpsborg.

– Det er nok mange i Trøgstad som ikke har vært klar over at strømmen de har kjøpt har vært fra Fortum, men det har stått spesifisert på strømregningen i over ti år at Trøgstad Elverk AS fakturerer for strømforbruket på vegne av Fortum, sier Mathisen.

Han bekrefter at alle kunder vil motta brev fra Fortum med grundig informasjon om den nye strømregningen.