Hurtiglading og kuldegrader

Hva styrer hvor fort jeg kan lade?

Mange kunder lurer på hva som styrer hvor fort elbilen lader ved hurtigladere under forskjellige forhold. Hvorfor lader bilen egentlig saktere når det er kaldt, og hvorfor går det ikke like fort å lade etter at man har kommer over 70/80%? Elbilen styrer hvor mye strøm du får Ved DC hurtiglading kan strømstyrkene være høyere enn hva batteriet i elbilen din har godt av. Derfor er det elbilen, dens elektronikk og batterier, som avgjør hvor fort du får hurtiglade. Det er spesielt to ting som vil ha en effekt på ladefarten:

– Hvor fullt batteriet er (spenningen)
– Hvor kalde eller varme batteriene er (temperaturen)

Derfor lader elbilen saktere etter at man når 70/80% For å forstå hvordan dette med hurtiglading fungerer så må man forstå hvordan batteriet er oppbygd. Battericellene i elbilen din består av en positiv og en negativ elektrode og en elektrolytt som gir litiumionene mulighet til å forflytte seg mellom elektrodene i den ene eller andre retningen, avhengig av om bilen lades eller man utlader batteriet. Når batteriet lades dyttes positive litiumioner over til den negative elektroden helt til det er fullt. Når det begynner å bli fullt så blir det også trangere om plassen for litiumionene i den negative elektroden. Elektroden trenger mer tid for å frigjøre plass til litiumionene som er på vei over. Derfor reduseres ladeffekten når du har kommet til et visst spenningsnivå på battericellene. Vanligvis rundt 70-80%.
Kuldens effekt på ladingen
Når det er kaldt så vil litiumionene beveger seg saktere i elektrolytten. Elektrokjemiske prosesser er følsomme for temperaturen. Ved samme ladeeffekt vil cellespenningen kunne bli høyere enn ved mer ideelle temperaturer. Dette kan ødelegge cellene. Konsekvensen er at ladeeffekten må reduseres. Bilen kommuniserer med laderen og sørger automatisk for at strømstyrken reduserer. En av våre leverandører av hurtigladere, ABB, indikerer at en elbil med ”normalstørrelse” på batteripakkene kan forvente 30 minutter ladetid fra 0-80% ved 10 grader. Ved 0 grader så vil ladetiden øke til 45 minutter og ved -10 grader vil ladetiden nærme seg 90 minutter. Ved -20 grader så vil det ta 90 minutter med batterioppvarming, uten vil det ta ca 3 timer.

Slik får du best effekt ved hurtiglading på vinteren.

Den høyeste effekten får du når bilen er varm og har lite strøm på batteriet.

– Ikke hurtiglad elbilen din etter at bilen har stått parkert uten lading over natten eller i lengre tid. Ladingen vil være mer effektiv etter en kjøretur eller en lading ved en normallader (AC) .

– Ikke lad over 70% på hurtiglader hvis du kan rekke frem til neste lader innenfor den rekkevidden det gir. Jo mer strøm på batteriet jo saktere går ladingen.

Denne artikkelen er en oppsummering av en artikkel skrevet på ladestasjoner.no. 
Del :