
«Vi tror at elektrifisering av transport er en av de mest effektive måtene å redusere utslipp av karbondioksid. Vi har vært en pioner i utviklingen og utvidelsen av ladeinfrastruktur for elbiler i Norden. Nå ønsker vi å bruke den erfaringen vi har fått om lading av elbiler i utviklingen av den raskt voksende elektriske luftfarten,» sier sjefteknolog Heli Antila i Fortum.
Bruken av elektrisitet i luftfart reduserer utslippene i atmosfæren og støy rundt flyplassene. Løsningen er å bruke fullt elektriske motorer i små fly og hybridteknologi i større passasjerfly.
«Ved å delta i det første elektriske flyprosjektet i Finland, vil vi få verdifull kunnskap om lading av elektriske flybatterier, batterilevetid og strømforbruk i ulike faser av flygingen. Vi kan bruke denne informasjonen i utviklingen og byggingen av luftfartsinfrastrukturen,» sier prosjektleder Tapio Poutiainen i Fortum.
I tillegg til å samle forskningsdata, vil det elektriske flyet, Pipistrel Alpha Electro, bli brukt i pilotopplæring.
«Fordi et elektrisk fly er billigere å bruke enn konvensjonelle fly, gjør det at flere kan melde seg på flyskole – både de som er entusiaster og de som drømmer om en pilotkarriere. Anslag viser at bruken av elektriske fly i flyskole kan redusere kostnadene for treningen med opptil en tredjedel,» sier Janne Vasama fra Helsinki Electric Airplane Association.