Nyheter

Trådløs hurtiglading av el-taxier

I Oslo skal Fortum Charge & Drive bygge verdens første trådløse hurtigladestasjoner for elektriske taxier.

Tradlos lading av el-taxi i Oslo

I Oslo skal Fortum Charge & Drive bygge verdens første trådløse hurtigladestasjoner for elektriske taxier. Selskapet inviterer nå bilprodusenter til å bli med på prosjektet som kan endre hele taxibransjen.

– Dette prosjektet er det første av sitt slag i verden, og denne teknologien vil kunne være nøkkelen til å elektrifisere taxibransjen både i Norge og i andre land, og dermed gjøre store reduksjoner i klima- og miljøutslipp. Som vanlig er det Norge som viser vei innen utviklingen av elbilisme, sier Ole Gudbrann Hempel, leder for Fortums offentlige ladenettverk i Norge.

– Trådløs hurtiglading kan være teknologien som åpner døren for utslippsfrie taxier, sier elbilansvarlig Sture Portvik i Oslo kommune.

Trådløs lading er raskere enn dagens hurtigladere

Prosjektet innebærer at Fortum monterer en ladeplate med induksjonsteknologi i bakken. Dette er samme type ladeteknologi som blant annet brukes i mobiltelefoner. Elbilen som plasserer seg over platen hurtiglades med opptil 75 kilowatt effekt, noe som er høyere effekt enn dagens hurtigladestasjoner. Ladeprosessen starter helt automatisk, og sjåføren behøver ikke gå ut av bilen.

– Fortum Charge & Drive har lenge samarbeidet med taxi-bransjen, og vi har sammen funnet ut at prosessen med å kjøre til et ladested, koble ut og inn ladekabelen og vente på ladingen er et hinder for å få taxisjåfører over på elektrisk transport. Det tar rett og slett for mye tid for dem, men nå skal taxisjåførene i stedet for å stå på tomgang og slippe ut eksos kunne hurtiglade taxien trådløst mens de venter på nye kunder, sier Hempel.

Oslos taxier skal være utslippsfrie innen 2023

– Fra 2023 skal alle taxier i Oslo være nullutslippsbiler. Sammen med taxibransjen skal vi sørge for at denne endringen blir så brukervennlig og effektiv som mulig, og dette prosjektet er en svært viktig del av dette, sier Sture Portvik i Oslo kommune.

Prosjektet skal gjennomføres i samarbeid med Oslos taxisjåfører ved taxiholdeplassene på Oslo S, Skøyen og i Nydalen.

Når taxien lades ofte reduseres dessuten behovet for store batterier med lang rekkevidde. Det er lønnsomt for drosjeeierne som slipper å kjøpe dyrere elbilmodeller med store batterier, i tillegg til at det er mer klima- og miljøvennlig å produsere biler med mindre batteripakker.

Prosjektet vil bidra med verdifull erfaring for videre utvikling av trådløs hurtigladeteknologi også for andre elbilister.

Den trådløse ladeteknologien er utviklet av det amerikanske selskapet Momentum Dynamics, som er verdensledende på trådløs hurtiglading av elektriske kjøretøy.

– Vi tror dette prosjektet vil bidra til å gi verden modellen som behøves for å holde elektriske taxier i kontinuerlig operasjon. Det vil bygge på suksessen vi har hatt med trådløs hurtiglading av elektriske busser, som også behøver å lades automatisk gjennom hele dagen for å holdes i drift. Momentum er veldig glade for å jobbe med Oslo kommune og vår partner Fortum, sier administrerende direktør Andrew Daga i Momentum Dynamics.

Inviterer bilprodusentene med på laget

– Vi er nå kommet til det punktet i prosjektet at vi inviterer bilprodusentene til å melde sin interesse for å delta, og vi ser frem til å møte mange potensielle partnere, sier Ole Gudbrann Hempel i Fortum Charge & Drive.

Om Fortum Charge & Drive

Fortum Charge & Drive er pionerer innen ladeløsninger for elbil og er virksomme i en rekke land. Ladenettverket består i de nordiske landene av 2000 ladestasjoner for elbil, hvorav 1500 av disse er i Norge, og benyttes av 80 000 elbilister. Alle ladestasjonene kan ses i dette kartet.

Skytjenesten Charge & Drive benyttes allerede av et 50-talls samarbeidspartnere i Norden. Hittil har selskap som Nissan, Renault, BMW, Volkswagen, McDonalds, St1 / Shell, KIWI, Shell/7-Eleven, IKEA, Thon/Timepark, ONEPARK og Q-Park valgt å samarbeide med Fortum Charge & Drive.