Vi bryr oss om ditt personvern

Velkommen til Fortums side om personvern. Her har vi samlet informasjon om hvordan vi henter inn, lagrer og bruker dine personopplysninger. Du kan føle deg trygg – vi tar personvernet ditt på alvor, og alle aktivitetene våre tar hensyn til EUs nye personvernlovgivning (GDPR) som ble gjeldende 20. juli 2018.

Ofte stilte spørsmål

Hvordan endrer eller oppdaterer jeg dataene mine?

Strømkunder kan oppdatere e-postadresse, telefonnummer og faktureringsadresse på Min Side. I andre tilfeller, for eksempel ved navneendring, ber vi deg ta kontakt med vår kundeservice.

Ladekunder kan oppdatere personlige data i Fortum Charge & Drive appen

Andre kunder, se "Tilgang til mine persondata" nederst på siden.

Hvorfor følger Fortums annonser meg på nettet?

For å gjøre våre produkter og tjenester bedre kjent, kjører vi reklamekampanjer for dem på Internett. Vi målretter disse kampanjene så godt vi kan mot folk vi tror vil være interesserte i våre tjenester. Avhengig av annonseleverandøren er målrettingen dessverre langt fra så god som vi ønsker, og derfor kan andre også bli fanget opp av kampanjene. Hvis du svært ofte ser annonser fra oss, kommer det av en informasjonskapsel som er sendt til nettleseren din når du har besøkt en av nettstedene eller sidene våre. Les om hvordan du kan styre dette her.

Vi kjøper også annonseplasseringer som er synlige for alle, så du vil kunne se annonser fra oss også uten en slik informasjonskapsel.

Hvorfor ber Fortums mobilapper om tillatelse for tilgang til ting på mobilen?

Fortum tilbyr flere mobilapper for iOS og Android; i Norge først og fremst en app for Fortum strømkunder og en app for Charge & Drive. Når de ber om tilgang til funksjoner eller data på mobilen er dette fordi det er nødvendig for å tilby deg bedre tjenester. For eksempel ber Charge & Drive-appen om tilgang til din posisjon for å kunne vise deg de nærmeste ladepunktene, mens Fortum strøm-appen ber om tilgang til kamera for å kunne bruke blitzen som lommelykt. Du kan avslå å gi tillatelse eller trekke tilbake tillatelser du har gitt gjennom innstillingene på mobilen din, men funksjoner som er avhengig av disse tillatelsene vil da ikke fungere.

Fortums prinsipper og praksis for personvern beskrevet på denne siden gjelder også for appene våre. Data som kan bli samlet inn av appene dreier seg i første rekke om logging av bruk, for å hjelpe oss forstå bruksmønstre og behov, og hjelpe oss med utviklingen. Formålene og det juridiske grunnlaget for innsamling av persondata gjennom appene finner du i vår Personvernerklæring. For spesifikke enheter i Fortum, som for eksempel Charge & Drive, finner du personvernerklæringer under "Tilgang til dine persondata" lenger ned på siden.

Hvordan blokkerer jeg telefonselgere?

Vi i Fortum vil gjerne at all kontakt du har med oss skal være så hyggelig som mulig, og vi respekterer derfor dine ønsker om markedsføring. Du kan selv velge om du vil bli kontaktet gjennom ulike kanaler. Dette styrer du som strømkunde Min Side, eller kontakt oss på telefon 21 49 69 10. Er du ladekunde kan også kontakte oss på telefon 21 49 69 10.

Andre kunder, se "Tilgang til mine persondata" nederst på siden.

Hvis du ønsker å reservere deg mot telefonsalg generelt kan du gjøre det via Reservasjonsregisteret. Denne reservasjonen blir da også overholdt av Fortum.

Er du jobbsøker eller ansatt i Fortum?

Da kan du få mer informasjon her