Ofte stilte spørsmål om bytte av IT-plattform for Charge & Drive

Spørsmål og svar om Charge & Drives nye app

Må jeg ha ny app for å kunne lade hos dere?

Nei, er du eksisterende kunde behøver du ikke app for å lade såfremt du har ladebrikke, og mottar faktura fra Fortum Charge & Drive. Men om du ønsker å hente ut historikk, se i ladekart og planlegge reiserute finner du full oversikt i ny app.

Hva slags egenskaper har den nye appen?

Appen er forbedret og enklere å bruke enn tidligere. Første versjon kommer til å ha alle funksjoner som en trenger for å lade og betale. Vi vil utvikle og oppdatere nye egenskaper fortløpende.

Jeg har lastet ned appen, men får ikke logget inn med det gamle passordet mitt

Første gang du logger inn i den nye appen, må du trykke på «glemt passord» for å få registrert et passord for bruk av den nye tjenesten. Du vil da motta en e-post fra [email protected] med en bekreftelseskode som du benytter for å opprette et egendefinert passord.

Vil det være en ekstra kostnad ved bruk av app eller RFID?

Det vil ikke bli noen ekstra kostnader ved bruk av app og RFID. Du betaler kun for lading. Våre priser er normalt 2,50 kr i minuttet for lading via RFID/app og 3,00 kr i minuttet om du lader via SMS, om ikke annet er oppgitt på den enkelte ladestasjonen.

Hvordan registrerer jeg betalingskortet mitt?

Legg inn dine kortdetaljer på nytt for å kunne fortsette å lade som normalt! Dersom du i dag betaler for lading med betalingskort så må du laste den nye appen og legge inn dine kortdetaljer på nytt. Du vil ikke få ladet etter 23. mai dersom du ikke gjør dette.

Hvorfor fornyer dere baksystemet og appen samtidig?

Målet er å lage en bedre kundeopplevelse, forbedre driftssikkerhet og støtte i eventuelle problemsituasjoner. Baksystemet og appen samarbeider, og du som kunde får sjekket via appen om laderen er ledig, opptatt eller ute av drift. Dette er grunnen til at de fornyes samtidig.

Hvorfor får jeg feilmelding når jeg prøver å opprette nytt passord?

Passordet man oppretter i den nye appen må være på minst seks tegn. Opplever du feilmeldinger selv om du har seks tegn eller mer i passordet ditt kan du ringe vår kundeservice 21 49 69 10 (08-16), så hjelper vi deg.

Hvorfor får jeg feilmeldingen «Noe gikk galt» i appen?

Dette skyldes en feil i vår app, og vil bli fikset i neste oppdatering.

Spørsmål og svar om ladebrikke (RFID)

Hvordan registrerer jeg brikke med forhåndsbetalt sum?

Brikken må registreres i appen vår, som lastes ned fra App Store eller Google Play. Appen finner du ved å søke etter Fortum Charge & Drive. Verdikoden du skal legge inn for å registrere den forhåndsbetalte summen, er brikkenummeret ditt.

Kan jeg bruke min brikke med forhåndsbetalt sum i utlandet?

Nei, det er dessverre ikke mulig. For å lade i utlandet må du ha en brikke registrert med betalingskort, og velge denne brikken for lading i utlandet. Husk og endre tilbake til brikke med forhåndsbetalt ladesaldo ved lading i Norge.

Hvorfor må jeg logge inn i appen selv om jeg kun bruker ladebrikke?

Målet er å lage en bedre kundeopplevelse, forbedre driftssikkerhet og støtte i eventuelle problemsituasjoner. Baksystemet og appen samarbeider, og du som kunde får sjekket via appen om laderen er ledig, opptatt eller ute av drift. Dette er grunnen til at de fornyes samtidig.

Spørsmål og svar om lading i utlandet

Hvordan får jeg ladet på Fortums ladere i utlandet?

For å kunne lade på alle Fortum Charge & Drives ladere utenfor Norge, må en registrere et betalingskort i vår nye app. Ved lading i utlandet velger en betalingsmåte «betalingskort» i app, og kan deretter starte lading.

Må jeg endre betalingsmåte etter lading i utlandet?

Er du registrert med faktura som betaling hos oss, må du etter lading i utlandet endre betalingsmåte til «faktura» for å motta faktura igjen. Hvis betalingsmåte ikke blir endret, vil ladinger trekkes fra registrert kort.

Hvordan kan jeg lade ved Fortums ladestasjoner i Sverige og Finland?

For å lade i utlandet (for eksempel på våre ladere ved McDonald’s på Nordby Shoppingcenter), må du ha knyttet ladebrikken din opp mot betalingskort. Det vil ikke virke dersom du mottar etterskuddsvis faktura fra oss. Du kan enkelt bytte fra faktura til betalingskort og tilbake i appen.

Spørsmål og svar for eksisterende kunder

Kommer vi som kunder til å oppleve ulemper i forbindelse med oppgraderingen?

Noen driftsforstyrrelser under det første døgnet kan forekomme. Vi starter migreringen av ladestasjoner til den nye plattformen natt til 23. mai for minimere risiko for driftsforstyrrelser.

Hvorfor forsvinner ladehistorikk fra map.chargedrive og portal.chargedrive?

Etter migrering til ny plattform, vil alt foregå via vår nye app som du finner i Google Play og App Store. Vi prøver å tilby all informasjon i én app. Vår forrige løsning tilfredsstilte ikke dagens behov, og dette har vi fått tilbakemelding om fra våre kunder. Vi vil senere lansere en enklere versjon av vårt nåværede ladekart på nettsiden vår, hvor våre kunder kan planlegge kjørerute.

Fungerer fortsatt ladekartet på map.chargedrive.com?

En vil fortsatt kunne bruke ladekartet, men det vil ha begrenset funksjon. Du vil få oversikt over våre ladere, driftsstatus som «ute av drift, opptatt og ledig», men du vil ikke lenger ha muligheten for å logge inn som tidligere.

Er jeg ikke kunde hos dere siden jeg ikke har app?

Jo. Såfremt du bruker ladebrikke og mottar faktura for lading kan du fortsette å bruke våre tjenester.

Endringene kommer overraskende, hvorfor informerer dere ikke på forhånd?

Vi har informert på våre nettsider 23. april, samt sendt e-post til våre kunder i april og mai. I tillegg har vi forsøkt å nå elbilister via sosiale medier. Vi har også informert om dette via vår Facebook-side Fortum Charge & Drive.

Hvordan endrer dere driftssystemet midt på dagen?

Vi planlegger endringen etter morgenrushet, og vil gjøre det klokken 11.00 for å bli ferdige med migreringen før ettermiddagsrushet. Ved å gjøre dette i det gitte tidsrommet, prøver vi å unngå mest mulig ulemper for våre kunder.

Hvordan kan dere gjøre så store endringer i nettverket samtidig?

Vi gjør endringene på forskjellige tidspunkt i de landene vi har ladenettverk. For hvert land må hele migreringen over til nytt system gjøres i en operasjon. Dette for at baksystemene som våre kunderådgivere har tilgang til, skal være operativt samtidig for at våre kunder skal få hjelp ved behov.

Jeg har lastet ned ny app og er bruker fra før, men får ikke logget inn

Første gang du logger inn i den nye appen, må du trykke på «glemt passord» for å få registrert et passord for bruk av den nye tjenesten. Du vil da motta en e-post fra [email protected] med en bekreftelseskode som du benytter for å opprette et egendefinert passord.

Hvorfor bytter Fortum Charge & Drive IT-plattform?

I forbindelse med EUs nye personvernforordning går vi over til ny IT-plattform fra 23. mai. I forbindelse med dette gjøres det også mange oppdateringer av våre tjenester. Dette for å sikre stabile ladetjenester på alle ladestasjoner i Fortum Charge & Drives nettverk, både i Norge og i utlandet.

I og med at Charge & Drive vokser og får flere kunder, trenger vi en IT-plattform som takler den økte bruken av våre tjenester. I forbindelse med dette oppgraderer vi også vårt brukergrensesnitt, for at du skal kunne bruke våre tjenester så problemfritt som mulig. 

Jeg har faktura fra dere, men appen viser ingen betalingsalternativ med dere?

Vi jobber med integrasjon mellom vår nye app og vårt faktureringssystem. Men inntil videre vil betalingsalternativet vises som «0».

Hvorfor er mine ladinger røde i ladehistorikken, når jeg har faktura fra dere?

Inntil vi har fakturert dine ladinger, vil de vises som rødt i ladehistorikk. Når ladingene er fakturert vil de merkes av som rødt.