Spørsmål og svar om lading av elbil

Hvorfor bør jeg ha hjemmelader? Kan alle typer elbiler og hybrid lades? Hvordan bestiller jeg en ladebrikke? Hvor mye koster det?

Om hjemmelading

Hvorfor bør jeg ha hjemmelader?

Av samme grunn som at komfyren og stekeovnen ikke skal benytte vanlig stikkontakt. På grunn av den langvarige høye belastningen lading av elbil medfører frarådes det av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) å lade elbiler på stikkontakt. DSB skriver: «DSBs klare anbefaling er installasjon av Mode 3 “på-vegg-lader”. Denne løsningen ivaretar alle sikkerhetskrav, er praktisk og gir mange fordeler. Dette vil være standard løsning.» Les mer på DSBs nettsider .

Å lade en elbil eller en hybrid er en tung belastning for strømledningene i boligen. Med rett installasjon er dette helt ufarlig, men mange har gamle eller underdimensjonerte elektrisk anlegg som ikke er satt opp for å takle den høye belastning lading av elbil medfører. Lader du elbilen kontinuerlig over tid på et uegnet elektrisk anlegg, så utsetter du boligen din for brannfare. Slitasje og varmgang som fører til brann kan oppstå over tid. Selv om du har opplevd at det har fungert problemfritt å lade med stikkontakt, kanskje i flere år, så kan altså skadene oppstå først etter lang tid med lading på stikkontakt.

Kan alle typer elbiler og hybrid lades?

Alle typer moderne elbiler og plug-in hybrider kan lade med Fortums hjemmeladestasjon.

Renault Zoe

I Norge finnes to ulike typer strømnett: IT-nett og TN-nett. TN-nett finner man som regel i bygg som er nyere enn 20 år, eldre bygg har som regel IT-nett. Renault Zoe kan kun lades på TN-nett. Har du IT-nett i boligen din, så behøver du en transformator for å kunne lade Renault Zoe. Det finnes ulike typer transformatorer avhengig av hvor raskt man ønsker å lade bilen. Transformatoren er et tilleggskomponent til selve ladestasjonen.

Fortum installerer selvsagt komplette løsninger for lading av Renault Zoe både for IT- og TN-nett. Kontakt oss på hjemmelading@fortum.com for et uforpliktende pristilbud.

Hvor mye koster det å lade elbilen min?

En enkel huskeregel, er at oppladningen koster deg cirka én krone per kWh av batteriets kapasitet. Har du en elbil med batterikapasitet på omtrent 30 kWh, som for eksempel en Nissan Leaf eller Kia Soul, vil det da koste deg cirka 30 kroner å lade opp batteriet fra det er flatt til det er fullt. En annen grei huskeregel er at det koster 1,5 til 2 kroner per mil når du lader elbilen hjemme. I gjennomsnitt kjører nordmenn omtrent 4 mil om dagen. Den årlige strømkostnaden for å kjøre elbil fire mil daglig utgjør omtrent 3000 kroner.

Hvor lang tid tar det å lade med hjemmelader?

Det varierer avhengig av hvor stort batteriet i bilen din er, og hvor raskt den kan lade på ladestasjonen du har montert. Du vil få raskere lading enn ved bruk av en stikkontakt som er forskriftsmessig montert for lading av bil.

Er det trygt å lade bilen om natten?

Det er helt trygt å lade bilen på våre hjemmeladestasjoner. Dette er blant annet fordi vi gjør en oppgradering av det elektriske anlegget i boligen din, som sikrer at alle kontaktpunkter og kabler er dimensjonert for den høye effekten som bilen krever under lading.

Fordelen med å være tilknyttet internett

Det muliggjør blant annet fremtidige tjenester som styring av ladingen via app og oversikt over forbruket så du kan se hvor mye penger du bruker på strømmen du lader elbilen med.

Hva bestemmer ladehastigheten?

Det er bilen som bestemmer hvor raskt det skal lades. Ladestasjonen kan tilby en viss mengde strøm, og så er det opp til bilen å avgjøre om den kan benytte seg av mengden strøm ladestasjonen tilbyr.

Er det trygt for batterier å lade med hjemmelader?

Det er helt trygt for batteriet å lade med ladestasjon.

Begrensninger på lading?

Alle elbiler og hybrider har en begrensning for hvor raskt de kan lade. Undersøk hva din bils maksimale ladehastighet er i bilens bruksanvisning eller ring vår elbilekspert på telefon 21 49 69 10, så finner vi ladestasjonen som er perfekt for din bil.

Tilgjengelig kapasitet på installasjonstedet

Effekten en elbil lader med kommer i tillegg til effektuttaket som er i boligen allerede. Dersom det allerede er mye annet som trekker strøm vil det kanskje ikke være nok til å lade elbilen med den ladefarten man ønsker. Enkelte steder kan det elektriske anlegget og distribusjonsnettet være av eldre årgang og derav trengs det kanskje en oppgradering. Det kan også være lokale begrensninger hos netteier som krever en søkeprosess for å installere ladere for elbil. Vurderinger og søkeprosess vil bli ivaretatt av vår installasjonspartner.

Forskjell på type 1 og type 2 kontakt?

Type 1 og type 2 er kontakter som brukes for lading av bil. Mens asiatiske bilprodusenter som Kia, Nissan og Mitsubishi benytter type 1-kontakt på sine elbiler og hybrider, benytter europeiske bilprodusenter som BMW, Volkswagen og Renault type 2. Dersom du har en bil som benytter type 1-kontakt, så kan du få en overgangskabel for å lade på en ladestasjon med type 2-uttak.

Har Fortum ladeløsninger for Renault Zoe?

I Norge finnes to ulike typer strømnett: IT-nett og TN-nett. TN-nett finner man som regel i bygg som er nyere enn 20 år, eldre bygg har som regel IT-nett. Renault Zoe kan kun lades på TN-nett. Har du IT-nett i boligen din, så behøver du en transformator for å kunne lade Renault Zoe. Det finnes ulike typer transformatorer avhengig av hvor raskt man ønsker å lade bilen. Transformatoren er et tilleggskomponent til selve ladestasjonen.

Fortum installerer selvsagt komplette løsninger for lading av Renault Zoe både for IT- og TN-nett. Kontakt oss på hjemmelading@fortum.com for et uforpliktende pristilbud.

Leverer dere andre typer hjemmeladere?

Vi evaluerer kontinuerlig ladestasjoner fra ulike leverandører for å kunne være oppdaterte i markedet og tilby gode, fremtidsrettede løsninger. Vi vil i fremtiden kanskje tilby ladestasjoner fra andre produsenter, men for øyeblikket er det modellene vi viser på vår nettside som vi tilbyr våre kunder.

Gravearbeid i forbindelse med installasjon

Graving kan utføres av oss, eller du kan gjøre det på egen hånd, dersom du ønsker å spare penger og gjøre det selv. Dette avtales når vår installatør tar kontakt.

Ønsker du å grave på egenhånd, må grøften være 60 cm dyp, den må være fri for stein og det skal være finmasse på 10 cm i bunnen av grøften. Etter at kabelen er lagt, så skal den dekkes med ca 15 cm finmasse. Kabelvarselbånd skal legges langs grøften når det gjenstår 10 cm til ferdig fylt grøft. Blir det benyttet rør så må grøften være 30 cm dyp, og det må være 10 cm sand eller singel rundt røret.

Er det muligheter for å sette opp en ny ladestasjon der jeg holder til?

Fortum er ikke ansvarlig for utbyggelse av ladeinfrastruktur i Norge, og kan derfor ikke si noe om dette.

Om installasjonen

Før installasjon av hjemmelader

Vi må trekke en strømledning fra sikringsskapet til der ladestasjonen skal stå. I noen tilfeller vil det være nødvendig å grave for å legge denne kabelen i bakken. Etter at du har bestilt ladestasjonen fra oss, kontakter vi deg og blir enige om hvordan dette arbeidet gjennomføres.

Kan det installeres hjemmelader i alle boliger?

Ja, det kan det. Det er et krav for å montere ladestasjonen at den kobles til en dedikert sikring i sikringsskapet, og at det elektriske anlegget har kapasitet. Dette vil vår installatør undersøke etter at du har bestilt.

Hva menes med kapasitet på installasjonssted?

Effekten en elbil lades med kommer i tillegg til effektuttaket som er i boligen allerede. Dersom det allerede er mye annet som trekker strøm vil det kanskje ikke være nok til å lade elbilen med den ladefarten man ønsker. Enkelte steder kan det elektriske anlegget og distribusjonsnettet være av eldre årgang og derav trengs det kanskje en oppgradering. Det kan også være lokale begrensninger hos netteier som krever en søkeprosess for å installere ladere for elbil. Vurderinger og søkeprosess vil bli ivaretatt av vår installasjonspartner.

Jeg bor i borettslag, kan jeg installere her?

Det finnes i dag flere løsninger som kan gi lademuligheter hvor det tidligere var begrensninger. Kontakt våre elbileksperter på telefon 21 49 69 10 eller epost hjemmelading@fortum.com og beskriv dine utfordringer, så hjelper vi deg gjerne.

Krav til installert overspenningsvern

I juli 2018 ble det framsatt nytt krav om overspenningsvern ved installasjon av hjemmelader for elbil, NEK400:2018. Et tilkoblingspunkt skal være beskyttet av et overspenningsvern i installasjonen. Har du ikke installert overspenningsvern, har Fortum en avtale med Bravida om en tilvalgsmulighet på stedet om kunden har plass i sikringsskapet til dette. Bravida kan da installere et såkalt Type 1- eller Type 2-vern i sikringsskapet i samtidig som de installerer hjemmeladeren.

Krav om overspenningsvern i bolig kom allerede i 2010, men i anlegg fram til 2012 kunne gamle regler benyttes. Dersom man bor i en eldre bolig kan det hende man ikke har dette av ulike årsaker. Enkelte forsikringsselskap gir fordeler ved at man har overspenningsvern installert.

Om offentlig lading

Hvordan registrerer jeg meg som kunde etter at appen er lastet ned?

Du kan registrere deg ved å opprette en ny bruker med e-postadressen din. Deretter vil en verifiseringskode bli sendt til deg via din e-post. Denne koden bruker du til å logge deg på appen.

Hvordan bestiller jeg en ladebrikke?

Du kan bestille en ladebrikke i Fortum Charge & Drive-appen ved å følge disse stegene:

1. Profil

2. Ladebrikker

3. Bestill ny ladebrikke

Når mottar jeg ladebrikken i posten?

Ladebrikken blir sendt til deg i posten og levert innen 2 uker fra bestillingsdato.

Kan jeg lade bilen min uten ladebrikke?

Under «kart» i appen vår kan du se om laderen du står på er tilgjengelig til å kunne startes med appen.

Hvordan sletter jeg kontoen min?

Vennligst ta kontakt med kundeservice på telefon, e-post eller chat for å slette kontoen din.

Kan jeg se ladehistorikken min i appen?

Ja, det kan du. Husk å velge periode og spesifikk ladebrikke.

Hva er betalingsalternativene?

Du kan velge mellom betalingskort eller fakturabetaling som betalingsmåte. I noen tilfeller er det mulig å benytte seg av SMS. Dette er det informert om på laderen.

Hvordan legger jeg til rabattkoden jeg har mottatt?

Vennligst kontakt kundeservice på telefon, e-post eller chat for å aktivere rabattkoden.

Jeg prøver å registrere meg i appen, men jeg mottar ikke verifiserings-e-posten

Det hender at verifiserings-e-posten havner i din søppelpost/spamfilter og anbefaler deg å titte der. Det er også lurt å sjekke om e-postadressen er stavet riktig. Dersom du ikke har mottatt en verifiserings-e-post innen 10 minutter – ta kontakt med kundeservice på telefon, e-post eller chat.

Hva er forskjellen mellom ladekontaktene CCS og CHAdeMO?

Ulike bilmodeller tilbyr ulike ladekontakter som kan benyttes ved hurtiglading. Alle hurtigladere har ett CCS og CHAdeMO uttak. Undersøk derfor hvilken ladekontakt din bil tilbyr. Er du ikke sikker kan du ta kontakt med din billeverandør eller med kundeservice på telefon, e-post eller chat for veiledning.

Hva er forskjellen mellom AC (semi-hurtiglading) og DC (hurtiglading)?

Ved AC-lading må du ha Type 1 eller Type 2 kontakt for å lade. Her er det ombordladeren din som bestemmer effekten hvor det per dags dato er 22 kW som er maks effekt. Sjekk hva din ombordlader kan ta av makseffekt.
Ved DC-lading (hurtiglading) må du ha CHAdeMO eller CCS ladekontakt for å kunne lade. Effekten her er høyere enn AC lading, og varierer fra bil til bil. DC lading kan gi alt fra 40 kW til 300 kW effekt. Alle hurtigladere har fastmonterte CHAdeMO og CCS kabler som må benyttes.

Kan jeg bestille mer enn en ladebrikke?

Du kan kostnadsfritt bestille flere ladebrikker til flere personer i Fortum Charge & Drive-appen. Har du et stort firma med mer enn 15 ladebrikker, må du ta kontakt med kundeservice.

Hvordan starte en ladeøkt ved hjelp av appen?

Slik starter du en ladeøkt i appen:

1. Koble ladekabelen til bilen

2. Gå inn på Appen

3. Velg Kart

4. Trykk på ønsket ladestasjon

5. Start lading

6. Trykk deg inn på relevant ladestasjonsnummer (fire siffer)

7. Start lading

Kan jeg ha flere betalingskort knyttet til kontoen min?

Du kan registrere flere betalingskort, og selv velge hvilket som skal belastes ved lading på Fortum Charge & Drive ladestasjoner.

Hva betyr den røde feilkoden i appen?

Dersom du har en rødvarseltrekant, sjekk om du har koblet ladebrikken din til en betalingsmetode. Er betalingsmetoden koblet til ladebrikken, og du fortsatt har en varseltrekant - vennligst ta kontakt med kundeservice.

Kan jeg lade i andre land enn Norge?

Fortum Charge & Drive er etablert i flere land og du kan ved hjelp av kartet i appen finne tilgjengelige ladestasjoner i Norge, Sverige og Finland. For å kunne lade i andre land enn Norge, er det viktig å endre betalingsmetode fra faktura til betalingskort.

Hvor mye koster det å lade?

Du finner priser i appen eller ved å skanne QR-koden på ladestasjonen.

Hva er forskjellen mellom en lynlader og en hurtiglader?

Lynlader tilbyr en effekt mellom 75 - 300 kW, mens hurtiglading tilbyr en ladeeffekt på 50 kW.

Hvorfor er det andre tjenesteleverandører tilgjengelig på samme lader?

Alle offentlige ladere er lisensiert ut som gjør at andre aktører kan tilby lading på disse ladestasjonene.

Kan jeg bruke Fortums ladebrikke til å lade på andre ladere?

Fortums ladebrikke vil fungere på alle Fortums ladestasjoner. Vil man benytte seg av Fortums ladebrikke hos andre aktører må man ta kontakt med gjeldende aktør og høre om de godtar Fortum sin ladebrikke.

Hvordan bruker jeg en ladebrikke?

Du kan enkelt aktivere en lader ved å plassere ladebrikken på merket område. Se bruksanvisningen på ladestasjonen for veiledning.

Hva betyr det at jeg har et utestående beløp i appen?

Dette betyr at det har vært en ladeøkt som ikke har blitt belastet fra ditt betalingskort. Vennligst kontakt kundeservice.

Er det en mulighet å reservere en bestemt lader?

Det er ikke mulig å reservere en lader i appen. Men dette vil muligens være en tjeneste vi kan tilby i fremtiden.

Jeg har mistet ladebrikken min. Hva skal jeg gjøre nå?

Vennligst ta kontakt med kundeservice for å melde tap av ladebrikke. Din ladebrikke vil bli deaktivert og slettet fra din bruker og en ny ladebrikke kan bli sendt til ønsket adresse.

Hvordan legger jeg til en ladebrikke til kontoen min?

Du kan legge til en ladebrikke i appen ved å følge disse stegene i Fortum Charge & Drive-appen:

1. Profil

2. Ladebrikker

3. Registrer ladebrikke

4. Skriv in ladebrikkenummer

Jeg har bestilt en ladebrikke, men har ikke mottatt den enda. Hva gjør jeg?

Din ladebrikke er på vei og skal bli levert gjennom Posten Norge innen to uker fra bestillingsdato. Ta kontakt med kundeservice dersom du ikke har mottatt ladebrikke innen leveringstiden.

Hvordan håndteres mine personopplysninger tilknyttet Fortum Charge & Drive?

Ditt personvern er viktig for Fortum Charge & Drive. Vennligst besøk vår Personvernerklæring – Fortum Charge & Drive for mer informasjon.  

CS14

Ring oss

Våre lade-eksperter svarer deg på alle dine spørsmål om hjemmelading mandag til fredag 08:00 - 16:00

21 49 69 10

CS15

Spør oss om hjemmelading!

Still oss spørsmål om hjemmelading, og book gratis befaring!

Spør oss!

 

AU11

Vi knuser elbilmytene

På Fortum-bloggen utforsker vi elbilmytene og gir gode tips og råd til alle elbilister.

Gå til Fortum-bloggen