Spørsmål og svar om lading på veien

Mann lader elbil

Jeg får mindre effekt på laderen enn angitt

Vi har ladepunkter med forskjellige ladefart og som gir forskjellig effekt. Alle våre ladere skal være merket med hvor mye effekt de kan gi (3,6 kW, 7,4 kW, 22 kW osv). Det betyr derimot ikke at det er den effekten som du får til enhver tid. Det er mange faktorer som styrer hvor mye effekt du får; hvor mye batteri du har fra før, temperatur, biltype etc.

Generelt sett så er det alltid bilen som bestemmer hvor mye effekt den tar ut.

Les mer om hurtiglading og effekt på bloggen vår

Hvor ser jeg fremtidige ladesteder?

Av flere grunner så går vi ikke ut med fremtidige ladelokasjoner før alt er klart. Noen ladeprosjekter blir ikke fullført på grunn av tekniske begrensninger på lokasjonen eller lignende.

Alle ladere kommer opp i både Charge & Drive-appen og kartløsningen vår map.chargedrive.com når alt er klart. De publiseres også på vår Facebook-side.

Hva koster det å lade?

Du finner oversikt over våre priser her

Kan Elbilforeningens ladebrikke brukes hos dere?

Ja, det kan den. Fortum er en av ladeoperatørene som er med i ordningen. Du må registrere brikken din hos oss for at den skal bli aktiv. Last ned vår app for å registrere ladebrikken der.

Du kan fortsatt benytte deg av Fortums ladebrikke dersom du ønsker det. Dersom du allerede har en ladebrikke fra Fortum, men ønsker å registrere brikken fra Elbilforeningen også, så ber vi deg kontakte kundeservice på telefon 21 49 69 10 eller e-post chargedrive.no@fortum.com

Hva slags lader skal jeg velge?

CHAdeMO eller CCS/Combo? AC- eller DC-lading?
For nye elbilister er det mange nye begreper å forholde seg til. De forskjellige elbilene bruker forskjellig ladeteknologi, du trenger heldigvis bare å lære deg hva som gjelder for din egen elbil. Det sikreste er å snakke med din bilselger om hva slags ladeteknologi du skal bruke for å få den effekten du ønsker, både når det gjelder normallading og hurtiglading.

Hvor mye effekt du får ut av en ladestasjon vil variere basert på hvor mye elbilen din kan ta i mot via den aktuelle ladetypen, ikke nødvendigvis hva stolpen er satt opp for å kunne gi.

Det er alltid elbilen som bestemmer hvor mye effekt/strøm den kan hente ut. Du kan lese mer om hvor mye effekt de forskjellige bilene kan ta ut av de forskjellige ladestasjonene her. Du kan lese mer om hurtiglading her.

Hvor er Fortums ladere?

Du kan se lokasjon og status på alle våre ladere på map.chargedrive.com eller i vår app.

Hvor kan jeg lade?

Du kan lade på Fortum Charge & Drives ladestasjoner i Norge, Sverige og Finland.

Hvordan melder jeg inn feil på en ladestasjon?

Hvis du opplever problemer med laderen mens du lader, eller du ikke får ladet, ringer du oss på telefon 22 55 54 24. Denne tjenesten er døgnåpen.

Hvorfor får jeg ikke ladet med SMS?

Det kan være flere grunner til at lading feiler med SMS, men ofte så viser det seg at mobilnummeret ikke er åpent for mobiltjenester. Dette gjelder blant annet enkelte bedriftsabonnement. Ta kontakt med din mobiloperatør om du mistenker at dette er grunnen.

Du kan også kontakte oss på telefon 22 55 54 24 så hjelper vi deg. For enklere lading, bestill ladebrikke fra Fortum. Du kan bestille ladebrikke fra Fortum kostnadsfritt i appen vår.

Det går tregt med CHAdeMO-overgang fra Tesla

Vi har testet Teslas overgang på flere forskjellige hurtigladere og vi har opplevd variasjoner i ladefarten.

Vi har ladere fra flere forskjellige leverandører, og leverandørene av hurtigladere har i samarbeid med Tesla definert hvor fort ladingen skal gå. Du vil derfor oppleve noe variasjon.

Koster det noe å ha ladebrikke fra Fortum?

Det er ingen kostnad knyttet til selve ladebrikken. Du vil bare bli fakturert for forbruk.

Betaler jeg for lading selv om bilen er fulladet?

Ja, det gjør du. Så lenge du opptar en av våre ladere, betaler du for den tiden du står parkert, uavhengig om bilen lader eller ikke.

Tilbyr dere løsninger for hjemmelading?

Ja, det gjør vi. Vi har gode tilbud på utstyr for hjemmelading og hjelper deg fra du først tar kontakt til du er i mål. Se hva vi tilbyr av komplette pakker for hjemmelading her.

Spørsmål og svar om ladebrikke (RFID)

Hvordan registrerer jeg brikke med forhåndsbetalt sum?

Brikken må registreres i appen vår, som lastes ned fra App Store eller Google Play. Appen finner du ved å søke etter Fortum Charge & Drive Norge. Verdikoden du skal legge inn for å registrere den forhåndsbetalte summen, er brikkenummeret ditt.

Kan jeg bruke min brikke med forhåndsbetalt sum i utlandet?

Nei, det er dessverre ikke mulig. For å lade i utlandet må du ha en brikke registrert med betalingskort, og velge denne brikken for lading i utlandet. Husk og endre tilbake til brikke med forhåndsbetalt ladesaldo ved lading i Norge.

Spørsmål og svar om lading i utlandet

Hvordan får jeg ladet på Fortums ladere i utlandet?

For å kunne lade på alle Fortum Charge & Drives ladere utenfor Norge, må en registrere et betalingskort i Charge & Drive-appen. Ved lading i utlandet velger du betalingskortet ditt som betalingsløsning i appen. Deretter kan du lade som vanlig.

Må jeg endre betalingsmåte etter lading i utlandet?

Er du registrert med faktura som betaling hos oss, må du etter lading i utlandet endre betalingsmåte til «faktura» for å motta faktura igjen. Hvis betalingsmåte ikke blir endret, vil ladinger trekkes fra registrert kort.

Hvordan kan jeg lade ved Fortums ladestasjoner i Sverige og Finland?

For å lade i utlandet (for eksempel på våre ladere ved McDonald’s på Nordby Shoppingcenter), må du ha knyttet ladebrikken din opp mot betalingskort. Det vil ikke virke dersom du mottar etterskuddsvis faktura fra oss. Du kan enkelt bytte fra faktura til betalingskort og tilbake i appen.

VC1

Hvordan hurtiglader jeg?

Med Fortum Charge & Drive skal det være enkelt å lade elbil

Se hvordan du lader her

VC7

Hvis en ladestasjon ikke fungerer

Noen ganger hender det at man som elbilist kommer til en lader som ikke fungerer. Vi jobber hardt for å minimere risikoen for at det skal skje.

Les om tiltakene vi gjør her

CS14

24 timers teknisk kundeservice

Vårt kundesenter hjelper deg hele døgnet med tekniske spørsmål

Tel: 22 55 54 24