Spørsmål og svar om lading på veien

Mann lader elbil

Jeg får mindre effekt på laderen enn angitt

Vi har ladepunkter med forskjellige ladefart og som gir forskjellig effekt. Alle våre ladere skal være merket med hvor mye effekt de kan gi (3,6 kW, 7,4 kW, 22 kW osv). Det betyr derimot ikke at det er den effekten som du får til enhver tid. Det er mange faktorer som styrer hvor mye effekt du får; hvor mye batteri du har fra før, temperatur, biltype etc.

Generelt sett så er det alltid bilen som bestemmer hvor mye effekt den tar ut. Du kan lese mer om hva slags effekt de forskjellige biltypene kan ta ut av de forskjellige ladetypene her.

I tillegg kan du også lese mer om andre faktorer som styrer hvor mye effekt du får her

Hvor ser jeg fremtidige ladesteder?

Av flere grunner så går vi ikke ut med fremtidige ladelokasjoner før alt er klart. Noen ladeprosjekter blir ikke fullført på grunn av tekniske begrensninger på lokasjonen eller lignende.

Alle ladere kommer opp i kartløsningen vår map.chargedrive.com når alt er klart. De publiseres også på vår Facebook-side.

Hva koster det å lade?

Du finner oversikt over våre priser her

Kan Elbilforeningens ladebrikke brukes hos dere?

Ja, det kan den. Fortum er en av ladeoperatørene som er med i ordningen. Du må registrere brikken din hos oss for at den skal bli aktiv. Last ned vår app for å registrere ladebrikken der.

Du kan fortsatt benytte deg av Fortums ladebrikke dersom du ønsker det. Dersom du allerede har en ladebrikke fra Fortum, men ønsker å registrere brikken fra Elbilforeningen også, så ber vi deg kontakte kundeservice på telefon 21 49 69 10 eller e-post [email protected]

Hva slags lader skal jeg velge?

Chademo eller Combo? AC- eller DC-lading?
For nye elbilister er det mange nye begreper å forholde seg til. De forskjellige elbilene bruker forskjellig ladeteknologi, du trenger heldigvis bare å lære deg hva som gjelder for din egen elbil. Det sikreste er å snakke med din bilselger om hva slags ladeteknologi du skal bruke for å få den effekten du ønsker, både når det gjelder normallading og hurtiglading.

Hvor mye effekt du får ut av en ladestasjon vil variere basert på hvor mye elbilen din kan ta i mot via den aktuelle ladetypen, ikke nødvendigvis hva stolpen er satt opp for å kunne gi.

Det er alltid elbilen som bestemmer hvor mye effekt/strøm den kan hente ut. Du kan lese mer om hvor mye effekt de forskjellige bilene kan ta ut av de forskjellige ladestasjonene her. Du kan lese mer om hurtiglading her.

Hvor er Fortums ladere?

Du kan se lokasjon og status på alle våre ladere på map.chargedrive.com eller i vår app.

Hvor kan jeg lade?

Du kan lade på Fortum Charge & Drives ladestasjoner over hele Norge og i Sverige og Finland.

Hvordan logger jeg inn på Min Side?

Min side finner du i vår nye app. Ditt brukernavn er mailadressen du registrerte ved bestilling av ladebrikke. Har du glemt passordet eller logger inn for første gang, må du trykke på «glemt passord». Du vil da få tilsendt en link for å opprette et nytt passord.

Hvordan hurtiglader jeg min eGolf/eUP?

Vi har fått endel henvendelser fra nye kunder med disse biltypene som klager på at de har fått lav effekt ved enkelte hurtigladere (trippelladere med både 43kW AC og DC lading). Mange av disse har ladet på AC i stedet for å bruke CCS/Combo.

En eGolf/eUp kan kun hurtiglade via DC lading gjennom CCS/Combo uttaket. Man må fjerne det nederste dekselet på bilen (under AC uttaket) og plugge inn CCS/Combo kabelen for å få hurtigladet VW eGolf eller eUp.

Hvordan melder jeg inn feil på en ladestasjon?

Hvis du opplever problemer med laderen mens du lader, eller du ikke får ladet, så kan du ringe oss på telefon 22 55 54 24. Denne tjenesten er døgnåpen.

Hvorfor får jeg ikke ladet med SMS?

Det kan være flere grunner til at lading feiler med SMS, men ofte så viser det seg at mobilnummeret ikke er åpent for mobiltjenester. Dette gjelder blant annet enkelte bedriftsabonnement. Ta kontakt med din mobiloperatør om du mistenker at dette er grunnen.

Du kan også kontakte oss på telefon 21 49 69 10 så hjelper vi deg. For enklere lading, bestill ladebrikke fra Fortum. Du kan bestille ladebrikke fra Fortum kostnadsfritt i vår nye app.

Det går tregt med CHAdeMO-adapter fra Tesla

Vi har testet Teslas adaptor på flere forskjellige hurtigladere og vi har opplevd variasjoner i ladefarten.

Vi har ladere fra flere forskjellige leverandører, og leverandørene av hurtigladere har i samarbeid med Tesla definert hvor fort ladingen skal gå. Du vil derfor oppleve noe variasjon.

Koster det noe å ha ladebrikke fra Fortum?

Det er ingen kostnad knyttet til selve ladebrikken. Du vil bare bli fakturert for forbruk.

Betaler jeg for lading selv om bilen er fulladet?

Ja, det gjør du. Så lenge du opptar en av våre ladere, betaler du for den tiden du står parkert, uavhengig om bilen lader eller ikke.

Tilbyr dere løsninger for hjemmelading?

Ja, det gjør vi. Vi har gode tilbud på utstyr for hjemmelading og hjelper deg fra du først tar kontakt til du er i mål. Se hva vi tilbyr av komplette pakker for hjemmelading her.

Spørsmål og svar om Charge & Drives nye app

Må jeg ha app for å kunne lade hos dere?

Om du er ny kunde trenger du appen for å registrere deg, og få lastet ned brikke.

Er du eksisterende kunde behøver du ikke app for å lade såfremt du har ladebrikke, og mottar faktura fra Fortum Charge & Drive, men om du ønsker å hente ut historikk, se i ladekart og planlegge reiserute finner du full oversikt i appen.

Ta gjerne kontakt med oss om det er noe du lurer på angående registrering og brikke

På telefon 08-16: +47 21 49 69 10, mail: [email protected] eller på Facebook

Jeg har lastet ned appen, men får ikke logget inn med det gamle passordet mitt

Dersom du var kunde før 23. mai, må du første gang du logger inn i den nye appen trykke på «glemt passord» for å få registrert et passord for bruk av den nye tjenesten. Du vil da motta en e-post fra [email protected] med en bekreftelseskode som du benytter for å opprette et egendefinert passord.

Vil det være en ekstra kostnad ved bruk av app eller RFID?

Det vil ikke bli noen ekstra kostnader ved bruk av app og RFID. Du betaler kun for lading. Våre priser er normalt 2,50 kr i minuttet for lading via RFID/app og 3,00 kr i minuttet om du lader via SMS, om ikke annet er oppgitt på den enkelte ladestasjonen.

Hvordan registrerer jeg betalingskortet mitt?

Du registrer betalingskortet ditt direkte i appen. Deretter må du knytte det opp mot en ladebrikke (enten den virtuelle eller en fysisk). Da blir ladingene dine trukket direkte fra betalingskortet.

Kan jeg fortsatt betale via SMS?

Man kan fortsatt betale med SMS.

Instruksjoner for hvordan man lader finner du på ladestasjonen, eller her

Hvorfor får jeg feilmelding når jeg prøver å opprette nytt passord?

Passordet man oppretter i den nye appen må være på minst åtte tegn, og inneholde minst én stor bokstav og minst ett tall.

Opplever du feilmeldinger selv om du har åtte tegn, stor bokstav og tall i passordet ditt kan du ringe vår kundeservice 21 49 69 10 (08-16), så hjelper vi deg.

Hvorfor får jeg feilmeldingen «Noe gikk galt» i appen?

Dette skyldes en feil i vår app, og vil bli fikset i neste oppdatering.

Kan dere vise meg hvordan jeg gjør ting i appen?

På vår side med instruksjoner for appen, kan du se video for hvordan du gjør forskjellige ting. Siden blir oppdatert fortløpende med nye instruksjoner.

Gå til siden her.

Spørsmål og svar om ladebrikke (RFID)

Hvordan registrerer jeg brikke med forhåndsbetalt sum?

Brikken må registreres i appen vår, som lastes ned fra App Store eller Google Play. Appen finner du ved å søke etter Fortum Charge & Drive. Verdikoden du skal legge inn for å registrere den forhåndsbetalte summen, er brikkenummeret ditt.

Kan jeg bruke min brikke med forhåndsbetalt sum i utlandet?

Nei, det er dessverre ikke mulig. For å lade i utlandet må du ha en brikke registrert med betalingskort, og velge denne brikken for lading i utlandet. Husk og endre tilbake til brikke med forhåndsbetalt ladesaldo ved lading i Norge.

Hvorfor må jeg logge inn i appen selv om jeg kun bruker ladebrikke?

Målet er å lage en bedre kundeopplevelse, forbedre driftssikkerhet og støtte i eventuelle problemsituasjoner. Baksystemet og appen samarbeider, og du som kunde får sjekket via appen om laderen er ledig, opptatt eller ute av drift. Dette er grunnen til at de fornyes samtidig.

Spørsmål og svar om lading i utlandet

Hvordan får jeg ladet på Fortums ladere i utlandet?

For å kunne lade på alle Fortum Charge & Drives ladere utenfor Norge, må en registrere et betalingskort i vår nye app. Ved lading i utlandet velger en betalingsmåte «betalingskort» i app, og kan deretter starte lading.

Må jeg endre betalingsmåte etter lading i utlandet?

Er du registrert med faktura som betaling hos oss, må du etter lading i utlandet endre betalingsmåte til «faktura» for å motta faktura igjen. Hvis betalingsmåte ikke blir endret, vil ladinger trekkes fra registrert kort.

Hvordan kan jeg lade ved Fortums ladestasjoner i Sverige og Finland?

For å lade i utlandet (for eksempel på våre ladere ved McDonald’s på Nordby Shoppingcenter), må du ha knyttet ladebrikken din opp mot betalingskort. Det vil ikke virke dersom du mottar etterskuddsvis faktura fra oss. Du kan enkelt bytte fra faktura til betalingskort og tilbake i appen.

Spørsmål og svar for eksisterende kunder

Kommer vi som kunder til å oppleve ulemper i forbindelse med oppgraderingen?

Noen driftsforstyrrelser under det første døgnet kan forekomme. Vi starter migreringen av ladestasjoner til den nye plattformen natt til 23. mai for minimere risiko for driftsforstyrrelser.

Hvorfor forsvinner ladehistorikk fra map.chargedrive og portal.chargedrive?

Etter migrering til ny plattform, vil alt foregå via vår nye app som du finner i Google Play og App Store. Vi prøver å tilby all informasjon i én app. Vår forrige løsning tilfredsstilte ikke dagens behov, og dette har vi fått tilbakemelding om fra våre kunder. Vi vil senere lansere en enklere versjon av vårt nåværede ladekart på nettsiden vår, hvor våre kunder kan planlegge kjørerute.

Fungerer fortsatt ladekartet på map.chargedrive.com?

En vil fortsatt kunne bruke ladekartet, men det vil ha begrenset funksjon. Du vil få oversikt over våre ladere, driftsstatus som «ute av drift, opptatt og ledig», men du vil ikke lenger ha muligheten for å logge inn som tidligere.

Er jeg ikke kunde hos dere siden jeg ikke har app?

Jo. Såfremt du bruker ladebrikke og mottar faktura for lading kan du fortsette å bruke våre tjenester.

Endringene kommer overraskende, hvorfor informerer dere ikke på forhånd?

Vi har informert på våre nettsider 23. april, samt sendt e-post til våre kunder i april og mai. I tillegg har vi forsøkt å nå elbilister via sosiale medier. Vi har også informert om dette via vår Facebook-side Fortum Charge & Drive.

Hvordan endrer dere driftssystemet midt på dagen?

Vi planlegger endringen etter morgenrushet, og vil gjøre det klokken 11.00 for å bli ferdige med migreringen før ettermiddagsrushet. Ved å gjøre dette i det gitte tidsrommet, prøver vi å unngå mest mulig ulemper for våre kunder.

Hvordan kan dere gjøre så store endringer i nettverket samtidig?

Vi gjør endringene på forskjellige tidspunkt i de landene vi har ladenettverk. For hvert land må hele migreringen over til nytt system gjøres i en operasjon. Dette for at baksystemene som våre kunderådgivere har tilgang til, skal være operativt samtidig for at våre kunder skal få hjelp ved behov.

Jeg har lastet ned ny app og er bruker fra før, men får ikke logget inn

Første gang du logger inn i den nye appen, må du trykke på «glemt passord» for å få registrert et passord for bruk av den nye tjenesten. Du vil da motta en e-post fra [email protected] med en bekreftelseskode som du benytter for å opprette et egendefinert passord.

Hvorfor bytter Fortum Charge & Drive IT-plattform?

I forbindelse med EUs nye personvernforordning går vi over til ny IT-plattform fra 23. mai. I forbindelse med dette gjøres det også mange oppdateringer av våre tjenester. Dette for å sikre stabile ladetjenester på alle ladestasjoner i Fortum Charge & Drives nettverk, både i Norge og i utlandet.

I og med at Charge & Drive vokser og får flere kunder, trenger vi en IT-plattform som takler den økte bruken av våre tjenester. I forbindelse med dette oppgraderer vi også vårt brukergrensesnitt, for at du skal kunne bruke våre tjenester så problemfritt som mulig. 

Jeg har faktura fra dere, men appen viser ingen betalingsalternativ med dere?

Vi jobber med integrasjon mellom vår nye app og vårt faktureringssystem. Men inntil videre vil betalingsalternativet vises som «0».

Hvorfor er mine ladinger røde i ladehistorikken, når jeg har faktura fra dere?

Inntil vi har fakturert dine ladinger, vil de vises som rødt i ladehistorikk. Når ladingene er fakturert vil de merkes av som rødt.

VC1

Hvordan hurtiglader jeg?

Med Fortum Charge & Drive skal det være enkelt å lade elbil

Se hvordan du lader her

VC7

Hvis en ladestasjon ikke fungerer

Noen ganger hender det at man som elbilist kommer til en lader som ikke fungerer. Vi jobber hardt for å minimere risikoen for at det skal skje.

Les om tiltakene vi gjør her

CS14

24 timers teknisk kundeservice

Vårt kundesenter hjelper deg hele døgnet med tekniske spørsmål

Tel: 22 55 54 24