Spørsmål og svar om strøm

Strømavtaler

Fastprisavtaler eller pristak?

Vi tilbyr kun strømavtaler som er basert på spotpris. Spotprisavtaler er strømavtaler der prisen alltid følger den Nordiske kraftbørsen Nordpool spot. Du betaler markedspris for strømmen pluss et påslag og/eller et fastbeløp. 
Med en Fastprisavtale betaler du en høyere pris store deler av året, for å sikre deg en litt lavere pris i vintermånedene. 
Strømavtaler med pristak kan sikre deg i tilfelle der prisen er høy, men hvis prisene holder seg lave så betaler du for å sikre deg mot noe som ikke skjer. 

Vi tilbyr heller ikke strømavtaler av typen Standard Variabelpris, fordi slike avtaler har vist seg å være lite gunstige for deg som kunde.

Se alle våre strømavtaler eller bruk vår avtalevelger for å finne en ny strømavtale til din bolig.

Hva er dagens strømpris?

Alle våre strømavtaler er spotprisavtaler, der prisen alltid følger den nordiske kraftbørsen Nordpool Spot. Du kan se alle våre strømpriser via vår avtalevelger. Her ser du hva den faktiske prisen din blir, både dagens og forventede strømpriser.

Hvilken strømavtale passer meg best?

Lurer du på strømavtale du skal bestille? Da kan du bruke vår avtalevelger for strøm for å finne den avtalen som passer deg best, enten du er opptatt av betalingsfleksibilitet eller prisgaranti.

Hvordan bli kunde hos Fortum?

Du finner mer informasjon om våre produkter og priser i vår produktoversikt. Vi har et enkelt bestillingsskjema og tar oss av alt det praktiske arbeidet i forbindelse med leverandørbyttet. Gå til oversikten over våre strømavtaler og bestill!

HVordan finner jeg aktuell målerstand?

Målerstanden finner du på din strømmåler.De fleste strømmålere er montert inne i boligen. For leiligheter finnes måleren ofte i sikringsskap i trappehus eller kjeller. Måleren kan også være montert utendørs.

Hvordan finner jeg min målepunktID?

Hver eneste strømmåler i Norge har fått tildelt en unik ID som kalles målepunktID. Den er på 18 siffer, men de 10 første er like for alle målere i Norge. De 10 første sifferne er 7070575000. Noen nettselskaper oppgir alle 18 siffer som målepunktID, andre oppgir kun de 8 siste. 

Finner du ikke din målepunktID, er du velkommen til å kontakte oss slik at vi kan hjelpe deg. Vi har mulighet for å søke opp målepunktID, via målernummer, så husk alltid å ha klart dette når du ringer oss.

Du finner din målepunktID på siste faktura fra ditt lokale nettselskap.

Hvordan få lavere strømforbruk?

Det finnes mange måter å redusere ditt strømforbruk på. En av de første tingene du burde gjøre er å se på forbruket ditt og vurdere om det er mulig å gjøre noen tiltak for å redusere det. Les mer om hvordan du kan spare strøm på enkel måte via våre strømsparetips.

Vi anbefaler også at du ser litt på strømavtalen din. Avhengig av størrelse på din bolig og ditt forbruk er det mulig at det er andre avtaler enn den du har i dag som passer for deg. Du kan enkelt velge mellom våre avtaler via vår avtalevelger.

Hvorfor målepunktID og målerstand?

For å forsikre oss om at vi sender faktura til riktig person, må vi være sikre på hvilken strømmåler som hører til din bolig, derfor trenger vi din målers unike målepunktID. Når du tegner en ny avtale hos oss, må vi ha aktuell målerstand, en fersk måleravlesning, ved avtalestart for å sikre at første faktura blir riktig. Hver eneste strømmåler i hele Norge har fått tildelt en unik ID som kalles målepunktID. Du finner din målepunktID på siste faktura fra ditt lokale nettselskap. Dersom du ikke finner ditt målepunktID, kontakt oss slik at vi kan hjelpe deg

Min side

Hvordan logge på Min Side?

Du logger deg på med den e-postadresse du har angitt til oss og det passord du har registrert. 

Første gang identifiserer du deg med kundenummer og målernummer, samtidig som du registrerer din e-postadresse. Et midlertidig passord blir sendt til e-postadressen du har oppgitt. Deretter logger du inn med e-postadressen og passordet du fått tilsendt, og endrer til selvvalgt passord som du ønsker å bruke fremover. 

For deg som skal registrere samme e-postadresse på flere kundenummer, må du merke deg at passordene må være forskjellige. Dette er av sikkerhetsmessige årsaker og for at vi skal kunne identifisere rett kunde. 

Noen tips: 

  1. Velg en e-postadresse du har tilgang til. 

  2. Passordet du ønsker å bruke må være mellom 6-20 tegn og må inneholde både tall og bokstaver. 

  3. Kundenummer og målernummer finner du enklest på siste faktura fra Fortum. 

  4. Dersom du har glemt passord trykker du på knappen «glemt passord» på innloggingssiden. Du får tilsendt nytt passord på e-post eller sms og legger deretter inn selvvalgt passord som du ønsker å benytte fast. 

Dersom du ikke har tilgang til en faktura eller dersom du er ny kunde, er du selvfølgelig velkommen å kontakte oss

Logg inn på Min side

Hvor og hvordan registrere måleravlesing?

Du registrerer måleavlesningen ved å logge deg inn på Min side med epostadresse og selvvalgt passord. Har du problemer med å logge deg inn på Min side, så ta gjerne kontakt med kundeservice på telefon 21 49 69 10, eller via epost [email protected].

Midlertidig passord virker ikke?

Dersom du har fått tilsendt flere e-postmeldinger med midlertidig passord, skal du bruke passordet fra den sist tilsendte e-posten. Sjekk at du staver passordet rett, da det er skille mellom store og små bokstaver. 
Dersom dette allikevel ikke fungerer, forsøk en gang til. I løpet av ett minutt vil du få tilsendt nytt midlertidig passord, før du klikker deg videre eller prøver på nytt enda en gang.

Måleravlesning

Hvordan leser jeg av strømmåleren?

Du leser av målerstand fra telleverket på måleren. Du trenger ikke å ta med desimaler. For mer informasjon, kontakt ditt lokale nettselskap.

Jeg har automatisk måler (AMS)

Du trenger ikke lese av din måler, da din avlesning skjer automatisk og blir sendt til din netteier og strømleverandør. Med en AMS måler får du bedre oversikt over ditt strømforbruk, og den åpner muligheter for bedre styring av forbruket. I tillegg vil strømbrudd oppdages automatisk og dermed rettes raskere.

Hvordan og hvor registrere måleravlesning?

Du kan registrere måleravlesningen ved å logge deg inn på Min side med epostadresse og selvvalgt passord, eller via vår app. Har du problemer med å logge deg inn på Min side, så ta gjerne kontakt med kundeservice på telefon 21 49 69 10 eller via epost [email protected].

Feilmelding ved registrering

Kontroller at du bruker riktig kundenummer og målernummer. Det fremgår av siste faktura fra Fortum. 

Dersom du prøver å angi en målerstand som er lavere en tidigere angitt, eller dersom forskjellen fra forrige avlesning er uregelmessig stor, ber vi deg å kontakte kundeservice.

Feilberegnet forbruk

Kontroller at du bruker riktig kundenummer og målernummer. Det fremgår av siste faktura fra Fortum. 

Dersom du prøver å angi en målerstand som er lavere en tidligere angitt, eller dersom forskjellen fra forrige avlesning er uregelmessig stor, ber vi deg å kontakte kundeservice.

Når skal jeg lese av måleren?

Det er ditt lokale nettselskap som angir ønskede avlesningsdatoer. Men det viktigste er at du leser av måleren regelmessig.

Dersom du får din strømregning hver måned og er opptatt av at hver faktura skal tilsvare ditt faktiske forbruk, bør du registrere avlesning den første i hver måned. Leser du ikke av måleren over lang tid, risikerer du enten å betale for mye eller få en tilleggsregning ved et senere tidspunkt. Du unngår dette ved å lese av måleren regelmessig.

Faktura og forbruk

Betalingsmottaker på faktura

Er du ny kunde som ønsker å opprette avtalegiro og eFaktura? 
Søk opp betalingsmottaker Fortum Markets AS i din nettbank, og opprett eFaktura og Avtalegiro på vanlig måte. KID for tegning av 
avtalegiro, og efakturareferanse finner du på fakturaens første side.

Betale faktura fra utlandet?

Fortums kontonummer for betaling av strømregningen er 6005.05.77476. 

Dersom du skal betale regningen fra utlandet trenger du følgende informasjon:

IBAN: NO7660050577476 

BIC (Swift): NDEANOKK

Hvordan får jeg eFaktura uten fakturagebyr?

eFaktura og avtalegiro må opprettes i din nettbank. eFaktura og avtalegiro er avtaler mellom deg som kunde og din bank. 
Fortum får melding om at en eventuell avtale er aktiv via et system som heter Nets (tidligere Bankenes BetalingsSentral). 

For å bestille eFaktura, trenger du eFaktura-referanse, som står på fakturaens forside. eFaktura-referanse er det samme som de første syv sifrene i fakturaens KID-nr.

For å bestille avtalegiro, trenger du KID-nr, det finner en også på fakturaens forside. Det enkleste for deg som kunde, er å kombinere både eFaktura og avtalegiro. Faktura blir da sendt til din nettbank, og trukket automatisk på forfallsdato.

Logg deg på Min Side her

Betale uten tilgjengelig faktura?

Har du ikke tilgang til faktura og den forfaller til betaling? Fortvil ikke. Logg deg inn på Min side og finn din betalingsinformasjon der. Du kan også ringe oss på 21 49 69 10 eller sende en e-post på [email protected]

Hvordan utsette eller dele opp faktura?

Har du behov for å dele opp regningen din kan du enkelt gjøre dette på Min Side. Når du har logget deg inn på Min Side finner du en oversikt over regninger til forfall (under Faktura) og herfra kan du dele opp den aktuelle faktura. Du kan også ringe oss på telefon 21 49 69 10 for å få hjelp med å utsette betaling av en faktura. For betalingsutsettelse eller deling av faktura påløper utsettelsesrente på 4,9 % p.a. og et gebyr på kr 79.

Dersom du her strømavtalen Enkelt er tjenesten rente- og gebyrfri. Relatert informasjon: Logg inn på Min Side med kundenummer og målernummer. 

Månedlig faktura?

Ja du kan få månedlig faktura. Kontakt Fortums kundeservice her så hjelper vi deg!

Spørsmål og svar om flytting

Må jeg si opp avtalen hos netteier også?

Ja det må du, med mindre vi kan overføre måleren til ny eier her hos oss.

Må jeg betale bruddgebyr ved flytting?

Nei, det må du ikke. Det er kun avtalebrudd ved leverandørbytte, ikke ved flytting.

Kan jeg ha to avtaler samtidig?

Ja, det er ikke noe problem.

Jeg har flyttet og avtalen min er avsluttet

Jeg har flyttet og avtalen min er avsluttet, men jeg får fortsatt faktura fra dere.

Vi sender faktura etterskuddsvis. På baksiden av fakturaen står perioden strømbruket gjelder for. Vi fakturerer ikke for strøm som er brukt etter at avtalen er avsluttet.

Må jeg lese av måleren på flyttedagen?

Ja, så lenge du ikke har en fjernavlest måler så må du lese av måleren. Det kan være lurt å ta et bilde av måleren slik at man har sluttstanden.

Hvordan skal jeg si opp?

Du kan melde fra om flytting via hjemmesiden vår, på epost, telefon eller flytteskjema. Dersom det er megler til stede ved flytting, vil de ha med seg et skjema som fylles ut i fellesskap med ny eier. Dersom du har leid, kan det være greit å snakke med huseier om måleren skal føres over til huseieren.
Du kan ta kontakt med netteier for å si opp nettleieavtalen.

Kan jeg bestille avtale for ny bolig frem i tid?

Ja, så lenge du vet hvilken måler du skal ta over, så kan vi ordne med ny strømavtale før du har tatt over boligen. Dersom du ikke har informasjonen du trenger, kan vi kontakte deg etter at du har tatt over boligen og ordne med avtale da.

Slik fungerer det

***

  • Du må være aktiv strømkunde - bli kunde her
  • Ververabatten trekkes fra på første faktura etter at ny kunde er registrert med leveransestart fra Fortum
  • Ververabatten (uansett beløp) bortfaller dersom du bytter til en annen strømleverandør